CITAT (serx @ 15-11-2005, 16:29)
Jag har fått för mig att den är tropisk och gärna vill ha varmt året om, dessutom växer den på torra platser vilket gör inomhusklimatet på vintern helt okej. Jag satte min förra våren, den står i ett fönster nu och mår prima, dricker mycket. Den började få lite gula blad förrut men det var bara för att jag vattnade den för lite.
Tropisk men växer på torra platser?

Tror du blandar ihop begreppen lite.
Granatäpplet växer som Ingrid skrev kring medelhavsländerna men härstammar från asien. Medelhavsklimat är torra varma somrar och fuktiga svala vintrar. Inomhusluften är alltid för torr för att växter ska trivas optimalt, men det mesta överlever ändock.
Ska man ha ett granatäpple i kruka så bör man placera den i det svalaste fönstret i huset/lägenheten, vattna minimalt, granatäpplet har känsliga rötter som kan torka ut men även ruttna om den får för mkt, så var särskilt försiktig på vintern. Kanske 1ggn/månad/ 3:e vecka? Känn med fingret och bruka sunt förnuft, är det Sahara i krukan=vattna lite, o vice versa. Har den många förgreningar så är risken ganska stor att några är så tunna att dom torkar ut under vintern, knipsa då bara av dem och gör ev ett litet snitt så börjar den om på nytt.