Jag har för tillfället nio katter, alla har kommit på olika sätt och olika tider. Egentligen är det fem i kärntruppen, men två av vårens katter vill inte riktigt flytta till grannen och två kattungar från i höstas söker nya hem.
Alla mina katter är svartsjuka på något sätt, och det har ibland yttrat sig som du beskriver. Jag har löst det så att jag gullar mest med den som är mest svartsjuk. Det är ofta den som är mest sur på de andra och ibland på mig också. Den upplever sitt revir som mest hotat.
När den får större utrymme i form av tid hos mig, lämnar den också större rumsutrymme till den andra katten. Har funkat i alla svartsjukedraman här.
Blomspruta och straff tror jag inte på med katter lika lite som med syskonbarn som är svartsjuka. Att katter ändrar beteende efter blomsprutning tror jag beror mer på att de med tiden löser sina problem själva - inte att det var bestraffningen eller obehaget som gjorde att de började gilla eller acceptera varandra.

Minna, född 1 september i år. Tar mycket plats, tycker de svartsjuka vuxna katterna.