CITAT (Sommartorparn @ 20-11-2005, 11:06)
Tack för era bidrag!
Så här får det bli: Nyckel och lås tillåts rosta ett tag så att de får en skrovlig yta. Sedan tar jag bort rosten och bränner in linolja nästa år eller så. Förhoppningsvis liknar det då gammalt smide....Sedan smörjning av låset med 5.56.
Är ättika det bästa sättet att ta bort rost? Trodde tvärtom att det sura skulle ge mera rost............
Vad gäller linoljans brandfarlighet så har det alltid varit ett mysterium för mig.Fortfarande obegripligt att den självantänder på trasa men inte när man värmer det med värmepistol..... Men jag får väl tro på att det är så....

Hej h opp,
Jag hade nog itne låtit grejerna rosta först utan varit på't på en en gång faktiskt. Du måste ju få bort rosten sen för att oxideringen skall ta! Blir det mkt rost kan Du ju få gropar som kanske int eär så vackraoch som är svåra att få snygga vid efterföljande behandling.
Bästa sättet att få bort ytrost å då menar jag ytlig är ju scotch brite :-) men då är dte alltså 'gnuggbar' rost av den röda/bruna typen . Nölir rosten svart och får sitta kvar längre talar vi om gravrost - den tycker då ag är svårare att tampas med och där biter inte scotch brite utan här talar vi om betning för att bli av med rost.
Ja - gör man itne rent och neutraliserar efetr behandlingen så ger det mera rost. Man kan säga att man avverkar kemiskt rosten och sedan slår man stopp i betningsprocessen via spolning/neutralisering.
Blyerts ÄR grafit :-) förresten ;-)
Hälsar Ingrid