Ja, folk var tuffare förr. 12 ungar och vedspis, men, det gick bra att laga mat ändå liksom, även om det var -30 ute och stickor måste huggas.
Såg dokumentär om varven på TV, gubbarna stod på, och svetsade i, stora stålkonstruktioner som var så kalla att om man lade dem i frysboxen så blev de varmare. Har själv släktingar som under kriget cyklade 25km till jobbet, på grusvägar, oavsett väder. Och 25km hem dådå. Detta var längre söderut, några -50C var det såklart inte tal om:)
Ok, det är lätt att "romantisera" i efterhand...mycket av detta som vi idag ser som "tuffhet" var ju då en "nödvändighet" eller "självklarhet", om man inte dök upp på jobbet så var det kanske avsked som gällde. Och det var nog inte kul för en fattig arbetare att bli av med födkroken.
Kul att höra gamla berättelser. Hörde häromsistens äldre släktingar berätta om en vinter där snön låg från november till april, och där skolan stängde i över en vecka i november pga snöstorm. Inte så konstigt om det är i norra Sverige kanske, men nära Göteborg brukar snön sannerligen inte ligga från november till april

Tillägg : normalt sett stängde såklart inte skolorna vid snö, eftersom barnen ändå gick till skolan så var man ju inte beroende av bussar.
Själv minns jag ju (om än knappt) 70-talet, det var typ ALLTID snö på vintern. Men jag har förstått att 40-talet var "ännu bättre". Ok, man har selektivt minne...men jag åkte ofta skidor och pulka på åkrar där det de senaste 15 åren bara undantagsvis gått att åka skidor.
Angående skolor och raster : "På min tid" (herregud, låter som att jag är 100) var det i stort sett _ingen_ som var inne på rasterna, annat än om det ösregnade. Det fanns helt enkelt _inget_ att göra inomhus. Vi hade ett bibliotek, i övrigt var korridorerna i stort sett tomma. Inga rastrum, fritidsrum eller nåt annat onödigt. Under min tid på låg/mellanstadiet plogades snön på skolgården ihop till en stoor kulle där vi hade snöbollskrig etc. Alla gräsytor var "snöbollsområde", gick man dit fick man räkna med att få snöbollar på sig. Numera har såklart allt mjäkat till sig. Nån kulle finns sällan, pga snöbrist, och kasta snöbollar på gräsområdet, nä, det är för farligt. Tror knappt man får kasta alls.