Av egen erfarenhet kan jag säga att det är mycket svårt att få ängsvegetation på åkerjord. Jag tror det tar ett antal generationer att få åkern ängsmager,dvs ingenting som sker i din livstid. Det jag försöker är att det ska bli en blommande gräsyta, dvs varken gräsmatta eller äng. Prästkrage, röllika, klöver och nu senast renfana har fått fäste. Jag har blommorna i fläckar (som förhoppningsvis utvidgar sig) och däremellan kör jag gräsklippare. Ett blomster finns över hela ytan: MASKROSOR. Dessa ser man aldrig på blomsterängar, men hos mig trivs dom utmärkt. Bonden som har åkern bredvid klagar och tycker jag åtminstone borde köra gräsklippare över dom när dom blommar (han förstår inte att jag håller på att göra blomsteräng och därför måste avstå från att klippa!) Tistlar har jag haft en del också, men det minskar genom att jag varje sommar punktbekämpar med roundup.......Fräken har jag också en del, men den biter inte ens R på. Kort sagt, åkerjord är full med denna slags ogräsfrö, så även om du pillar bort rötterna så finns fröna kvar.
Om du vill att det ska bli som en äng runt ditt hus, och om du har pengar, så är kanske det bästa att du lägger ett rejält lager mager jord ovanpå åkern. Jag tror att det är så man gör när man anlägger 'ängar' på allmänna platser som viadukter och motorvägar. Exekt vilken slags jord du ska ha kan du kanske få råd om hos något företag som jobbar med sådant.
Ett annat, enklare alternativ är att du harvar till ytan, sår ut gräsmattefrö (exempelvis Solbacke som passar till lite mera vildvuxna grönytor) och skaffar dig en åkgräsklippare. Du kan ju så in blommor som klarar klippning, t.ex. vitklöver, tusensköna, röllika, eller ha spridda tufsar av prästkrage (men det är jobb att klippa runt dom) Du kan ju också göra hela ytan full med påskliljor, och när dom vissnat ner kör du gräsklippare.
--------------------
Hellre planering än plantering
|