CITAT (Gossen Ruda @ 22-11-2005, 15:03)
Jag satt en gång och tittade efter en händelse i gamla tidningar från slutet av 40-talet, microfilmade, och det slog mig hur ofta det stod om barn som dött. Trillat ner från fönster, utför berg, drunknat, trafikdödade eller framför allt dött av olika sjukdomar.
Ja, nu när man sitter och "romantiserar" eller nostalgisnackar så bör man såklart komma ihåg att mycket ÄR bättre idag. Om vi tar det där norska exemplet, så är det helt säkert så att barn idag "är bortklemade" i vissa avseenden. (I andra avseenden tvingas de vara nog så tuffa som barn förr!).
Men, detta "bortklemande" har också gjort att antalet dödsolyckor vid lek (drunkning, fallskador, etc) i stort sett halverats sedan 1970 (norska siffror). Sen är det såklart möjligt att minskad fysisk aktivitet på sikt leder till att tusentals dör "i förtid" i hjärtsjukdomar etc. Men det är ju svårare att påvisa.
Det naturliga urvalet, som du nämnde, tror jag dock funkar fortfarande. Se bara på Darwin Awards, som är aningen smaklöst, men ändå en manifestering av hur mänskligheten är.
http://cgi.darwinawards.com/cgi/random.pl (slumpar fram diverse udda dödsorsaker, oftast)