ojojoj. jag gillar de flesta djur, har växt upp med olika djur sedan jag låg i mammas mage så att behandla djur varsamt och hänsynsfullt tycker jag är viktigt. jag klarar t ex inte av de som skaffar ett djur på ren impuls och sedan ångrar sig. jag ser till att ta reda på så mycket som möjligt om djuret, dess beteende och krav, hur de vill ha för att må bra, hur det är med storleken på "boet", ljus, luftfuktighet osv. vissa djur kan man känna att nej, det är nog inget som passar mig.
har planer att i framtiden skaffa flera ormar och då blir det nog aktuellt med sk "musodling". och då är det klart att jag skulle se till att mössen trivs och ha det kul den tiden de finns i hemmet. men jag bor i lägenhet och hur mycket man än städar så har ju möss en speciell doft. och än så länge så har jag bara en orm.
men än så länge har min sötnos bara fått muspinkis (nakna rosa bebisar) som jag köpt frysta i djuraffären. nu har jag köpt ett gäng från en privat företagare. vilket passar mig bättre. i djuraffären kan man köpa speciella levande fodermöss. hur de har det där vet jag inte, men de flesta djur har det tyvärr inte så bra i djuraffären.
jag har alltid velat ha en orm sedan jag va liten, andra barn ville ha en kanin jag en orm
men jag trodde att jag inte skulle klara av att mata en orm med möss.
men det går väldigt snabbt för en orm att döda en mus. mycket snabbare än vad det tar för oss att slakta kor och grisar som vet långt innan vad som ska hända med dem.
många ormägare matar sina ormar med frysta möss som de har tinat. andra matar dem med levande möss. vad man väljer är ju olika från person till person. många väljer att ge ormarna redan döda möss för då kan inte mössen skada ormarna.
jag tror inte det är så många ormägare som leker med och lär sina möss i musodlingarna konster för då lär det ju vara mycket svårare att sedan ge dem till ormarna hur snabbt det än går. tror ju inte att det finns någon som vill leka med "maten".

hur många människor skulle fortfarande äta kött om djuren va i anslutning till affären så alla fick klappa och lära känna de olika djuren för att sedan se på när de blir slaktade?