förresten så har jag haft vilda musungar som projekt eller hur jag ska säga det när jag va liten. har alltid varit djurvän.mina morföräldrar hade höns och en gång hittade de 7 st små, rosa, blinda musungar när de städade hos hönsen. jag va 10 år och "räddade" musungarna som annars skulle dränkas.
men jag hade aldrig planer på att behålla dem. utan jag skulle få dem att bli stora och sedan släppa ut dem i skogen i närheten. hade dem i en stor badbalja ute på altanen med ett galler över och höll inte på med dem mycket eftersom jag inte ville de skulle vänja sig vid människor.
men jag lyckades få dem att överleva. tyvärr dog 2 för att de va för små, sedan hade jag en "kompis" som kom och tog 2 när vi inte va hemma för hon tyckte de va så söta. kan ju lova att jag blev riktigt förbannad på henne och skällde på henne att det är inga leksaker utan ett ansvar. och att hon inte hade rätt att ta några för det va ingen som ägde dem eftersom det är vilda djur. blev extra förbannad för hon hade inte fått behålla dem och istället för att komma tillbaka så hade hon släppt ut dem alldeles för tidigt. så den ena blev tagen av en katt och den andra togs av en rovfågel. men 3 lyckades jag få att bli stora som jag sedan släppte ut i skogen med lite proviant.
har som liten lyckas få grodyngel att bli små svarta minigrodor oxå. i samma badbalja och matade dem med fiskmat.