Hej Gunvor,
Jag tror att erfarenheterna kan vara olika här. Håller med dig om att katter inte uppfattar straff eller syftet med ett straff. Men har svårt att tänka mig en katt som inte hör och fattar varifrån duschen kommer och att förknippa obehaget med i första hand blomsprutan och i andra hand med den som duschar. Inte med situationen som det sprutades i.
Katter är ju inte dummare än att de vet att vattenduschning inte kommer av att de bråkar med varandra. Den kommer av sprutan, och när sprutan tas fram för t ex vattning av blomstren, springer katten ut. Trots att den situationen inte alls liknar kattbråket som det sprutades i.
Därmed inte sagt att det inte går att kyla av ett kattbråk med t ex vatten. Man kan avbryta kattbråk på alla möjliga sätt. Men jag tror inte att deras slutledning av att bli avbrutna är att de nästa gång inte ska bråka med varandra.
Katters revirbeteende är mycket mer sofistikerat än den geografiska utsträckningen - det är kanske också det du menar med revirbeteende. De äger inte bara utrymmet utan också de människor de tycker om. Knäet, klapparna, uppmärksamheten, att märka med sina dofter mm. Jag har en katt som trivdes alldeles utmärkt med de andra, men som under ett par år jamade så fort jag gav uppmärksamhet åt en av de andra. Jag kallar det svartsjuka, den tar sig precis samma uttryck som hos människor. Med den skillnaden att katter inte tycker att de behöver dölja behovet av att äga det de gillar helt och fullt.
Här är brorsan Manne förresten. Han har inte utvecklat sitt totala ägarbohov ännu, men kommer säkert att göra det!