CITAT (KURT @ 24-11-2005, 13:53)
Kanske mer än 50 mil, men annrs finns det också gott om stugor till salu i
Norge .
Tack Kurt, där fanns mycket fint att titta på. Men, men, Norge har inte allemansrätten, och jag som har behovet att "galoppera iväg" över skog och äng.
Har varit i Norge ett par gånger, och först då upptäckte jag vilken
tillgång allemansrätten är, på många olika vis.
Det gick ju inte ens att parkera bilen vid sidan av vägen, om det inte var särskilda p-platser, och även de var "sällsynta".
Annars ger
det här en utmärkt bild av vad vi söker.
Mer "natur" än "hus" så att säga.
Hus har ju både Hjärtevän och jag. Charmiga och fina hus dessutom (i alla fall i våra egna ögon) och precis vad vi vill ha.
Förutom att det blir mer och mer människor per kvadratcentimeter utanför tomten

(och ibland även
innanför tomten

) och mindre och mindre natur, mindre och mindre träd (riktig skog finns inte alls) eftersom varje människa ska såga ner i snitt tre träd vardera, helst de stora gamla fina (de skymmer).
På sjön gäller det att hålla tungan rätt i munnen när man navigerar mellan alla de olika typerna av fritidsbåtar, och så får man hålla i sig ordenligt (och inte ha anlag för sjösjuka) i svallvågorna som aldrig tar ro...
Tänk att få höra "träden susa" igen ... *suckar längtansfullt*
Tänk att få uppleva mörker ...
...och se stjärnhimlen ...
*suckar ännu mera*
eller få uppleva
tystnaden!
Undrar dessutom hur det "låter" (hur tystnaden låter) om det inte ständigt var flygplan i luften... ???
Arlanda har flera av sina flygvägar häröver, för att inte tala om Bromma!
Och så alla små fritidsplan.
Ja, här är både mark, luft och vatten invaderade. En ganska stor egen tomt "hjälper inte".
Att Mälaren är "allestädes närvarande" och en stor sjö, hjälper inte heller.
Som ni säkerligen förstår, har jag överdrivit en smula här och var i det jag skrivit ovan. Men jag har inte överdrivit
känslan.
Stockholm invaderar, och det gör staden med stormsteg.
Något "litet ställe" att köpa, ja det kommer vi att göra så småningom, när vi finner det absolut rätta. Men vi har inte bråttom.
Det ska vara Rätt, eller så får det vara.
Så ha oss i tankarna - och
skrik till - när (om) ni får syn på/ vetskap om något som ni kan tänka er passar oss