|
Man behöver kanske inte vara nån dålig bilförare för att köra på ett djur, de dyker ibland upp så fort att man inte hinner reagera. Men det som är dåligt är att inte stanna och se efter hur det gick för djuret! Vad jag läste i tidningen så hade några i en bil fått se den sitta vid vägkanten och titta, antagligen redan påkörd och skadad. De vände om efter en stund och då låg den ner. De ringde polis som i sin tur tillkallade veterinär som såg att den var för illa skadad så den fick avlivas. När en katt blir påkörd av en långtradare, kan jag förstå om föraren inte märker det eller kan stanna mitt på vägen för att kolla, eller vända tillbaka. Men kör man på en varg måste det väl märkas, även om bilen är stor? Även en lastbilsförare (om det var en sån) har väl skyldighet att stanna om han kör på ett större djur? Tänk om det varit en hund? Eller har någon på fullt medvetande försökt döda vargen med bilen? Det är inte hemskare att en varg blir trafikdödad än ett rådjur eller ett tamdjur, men när många är rädda för vargar löper de större risk att bli "påkörda", kan jag tänka... Hade vargen tagit min katt skulle jag inte skylla på vargen utan på katten som varit oförsiktig, men det är ju min åsikt....
|