Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp, min bonsai vissnar
          den lilla bladlu...
          Inlägg 26-11-2005, 13:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 5 730

I oktober så fick jag en jättefin bonsai, Zelkova tror jag den heter. Jag ställde den i ett söderfönster och vattnade så fort jorden torkat till. Men efter ett tag så började bladen gulna på vissa ställen, jag tänkte då att det kanske var solen så jag flyttade den till ett österfönster.
          Men den fortsätter att gulna och tappa blad. Ska jag ställa den kallt och just istället (10c) Ska den kanske stå kallt och tappa bladen på vintern?

Tacksam för hjälp

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kristerh
          Inlägg 29-11-2005, 11:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det bästa sättet att vattna är som tidigare skrivits genom att sänka ner krukan i ett vattenbad och låta den stå tills alla bubblor slutat komma,
          därefter vickar du den lite så att överskottsvattnet rinner ut,
          för mycket vatten är lika farligt som för lite wink.gif nu när den inte har några blad kanske du skall vara lite försiktig med vattningen, vattna den rejält och låt den stå och bli lite halvtorr innan du vattnar nästa gång.
          vad har den för jord? passa på att blanda din egen, jag brukar ha blomjord som du tar bort de grövsta partiklarna ur, blanda sedan 1/3 med tex akvariegrus den minst kornstorleken, eller lecakulor, den lilla sorten, men akvariesand är snyggast.
          viktigt är att jorden är luftig o genomsläpplig,
          ibland kan man få den att få nya blad genom att sätta en genomskinlig plastpåse över och duscha lite lätt, gör lufthål och ställ den ljust.

Du behöver inte ha den i en bonsaikruka, vad är en bonsaikruka egentligen wink.gif det finns alla slags krukor i handeln som är liknande bonsaikrukor och som man kan använda.
          Det viktiga är att krukan inte är för stor eller för liten, det skall vara harmoni o se bra ut med både kruka o träd.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 20:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon