Bra att fähunden slapp fri. Han har visserligen en väldigt stenåldersk och inskränkt syn på både bibel och mänsklighet, men även om man är en fundamentalistisk cancersvulst i kyrkan så har man såklart rätt att yttra sina stinkande åsikter. Ett demokratiskt och öppet samhälle måste våga ta debatt med sådana där förhärdade hetsarpräster, och inte hela tiden försöka slå lagboken i huvudet på sådana som framför obekväma eller fula idéer.
Hade Green hamnat i buren hade jag skämts som svensk, då hade vår yttrandefrihet varit mycket lite värd. Idag ligger grundlagen framför riksdagshuset, att torka av de smutsiga skorna på innan man klampar in, men med Green i fängelse så hade man lika gärna kunnat kasta grundlagen på soptippen.
Nu skäms jag visserligen fortfarande, men på ett annat plan, över samhället i stort som inte har förmått få fram en trevligare människosyn än den som Green så unket förfäktar.
Någonstans måste dock gränsen gå för var yttrandefrihetens skydd inte längre förmår täcka. Rasism och lite allmän hetsning måste dock tillåtas, annars får man väl snart inte heller kritisera religionen.
Religionsfrihet innebär såklart inte bara rättigheter, utan också en skyldighet att acceptera att religionen kritiseras, ja rentav att dess utövare häcklas och förnedras. Förr brukade religionskritiker brännas på bål, och idag finns det folk som tycker att även kristna och muslimer bör omfattas av hets-mot-folkgrupp-lagen. Vet inte hur det är med judar, jag antar att det är tillåtet att kalla judendomen för rasistisk påhittad smörja, men, jag vet inte. Enligt min mening är yttrandefriheten en mycket viktigare lag och det bör mycket till om man ska dömas för hets menar jag, om det inte är rent flagranta fall av direkt hot.
Hoppas att denna dom, och den debatt som varit, på ett mer seriöst sätt förmår sätta pekfingret på de gamla sunkna religioner som fortfarande genomsyrar vårt samhälle. Kyrkor, synagogor, moskeer, tempel, de skulle nog må bra av att skakas om en smula.
Jag är för övrigt döpt, konfirmerad och medlem i Svenska Kyrkan. Ifall nån tycker den informationen är relevant.
--------------------
zon2.5
|