Hej hej!
Ja thomsonii har en fantastiskt intensiv doft, visst tycker jag den doftar rätt gott. Men just nu räcker det med att en klase är utslagen för att halva huset luktar och vi har stooooort hus.

Har dock svårt att bestämma mig för vad blommorna doftar, starkt, fräscht nästan lite pepparmintaktigt tycker jag.

Och otroligt vackra är det också
När det gäller heuschkeliana så tror jag inte att "Linda A" (tror jag du hette) har så himla dåligt luktsinne. Blommorna på den doftar svagt och min planta har haft ca. 20-40 klasar utslagna hela sommaren och då har det doftat smörkola på halva bottenvåningen men nu när "bara" 5-9 st. är utslagna så doftar det inte alls lika starkt. Knappt märkbart om man inte stoppar in näsan invid plantan. Men då känner man den underbara doften
Någon skrev om sin lacunosa planta som inte ville sig riktigt. Har du tagit upp den och kikat på rötterna? Har du övervattnat den kraftigt så är ju risken stor att rötterna har börjat ruttna. Mitt tips är att plantera om den (skär bort skadade rötter) och se till att jorden är porös, och därefter dra ner på vattningen. Min får torka ut rejält nu mellan vattningarna (vattnar ca. 1 gång i veckan till varannan vecka beroende på om jorden har torkat upp eller ej). Den står dessutom strax innanför fönstret på en ställning så min planta får inte mycket ljus nu. Mår fint men blommar inte nu när det knappt är några ljusa timmar alls per dygn.
Lycka till!