CITAT (Anki på Öland @ 30-11-2005, 00:26)
CITAT (Kattgräs @ 29-11-2005, 22:57)
Förr fanns det telefonkiosker i stort sett överallt.
Det är ont om dem nu.
7-8-9-10-11-åringar är väl förhoppningsvis inte så ofta ute och "ränner på stan" utan endera är dom hos kompisar där man ju oftast kan nå dom eller på någon aktivitet och då vet man ju var dom är och brukar ju ha skjuts ordnad om det behövs. Eller??
Anki
Det var ju lite min tanke också.
Visst händer det kanske mer nu än på vår tid men en 11-åring ska väl egentligen inte hålla till där många brott och såna saker händer (nejdå, jag är inte naiv och tror inte att onda saker bara händer i storstan) och vara ute och ränna på stan vind för våg.
Visst fanns det telefonkiosker överallt men jag hade aldrig något telefonkort eller mynt till dem när jag var 11 år, hade ni det?
Jag skulle utan problem klara mig utan mobil nu om det skulle behövas även fast jag haft mobil i många år. Så akut är det oftast inte att få tag på folk så man inte kan ringa på en vanlig telefon.
Visst är det bra om olyckan är framme men hur ofta är de egentligen? Merparten av alla mobilsamtal går nog inte till 112 utan till meningslösa samtal som t.ex. Hej, hur är det. Det är bra. Jaha...blablablabla
Huvudfrågan var väl om en 11-åring MÅSTE ha mobil (och det tolkar jag som att det är NÖDVÄNDIGT) och nej, det tycker jag nog inte. Sen att det är smidigt för att samordna hämtning osv, lugnande (för oroliga föräldrar), bra OM det mot förmodan skulle hända något osv. är ju en helt annan sak.
Det är min åsikt i alla fall men det har säkert ändrats om 11 år när jag har så stora barn själv (om inte annat så kanske det är ännu värre då).