Jag har funderat på det där, med "broder" och "syster".
En bekant till mig är vegan, superfeminist, tokvänster och fullkomligt förvirrad. Hon uttalar sig om saker hon inte känner till, och hon är tvärsäker (och helt omöjlig att diskutera med) gällande alltför många saker där hon har faktamässigt fel.
Tyvärr färgar det ibland min åsikt om veganer/anarkafeminister/kommunister - det ska jag erkänna. Jag har liksom inte mycket till övers för extremister, oavsett vilket håll de är extrema - de verkar ändå tycka samma sak, fast med olika paroll.
Nåväl. Hon pratar jämt och ständigt om hur kvinnor blir diskriminerade - och så slänger hon sig med termerna "syster" och "systerskap", hela tiden.
Sist jag kollade var hon & jag inte släkt - och inte heller tycker jag att hon har rätt att förtrycka män, för att kvinnor, historiskt sett, blivit förtryckta. Därför reser jag ragg när hon kallar mig "syster". Och systerskap? Vore det inte bättre med "syskonskap"? Är det inte jämlställdhet hon vill åstadkomma? Varför i så fall separera män & kvinnor på ett så tydligt sätt?
Ibland blir jag bara så hemskt trött på de personer som, i feminismens namn, vill göra kvinnan till någon form av härskarkön. Som om deras hett eftertraktade "jämställdhet" bara innebär att "VI ska ha samma som DE - fast bättre!"
Det går ju inte ihop!
Nu ska jag avrunda med min egen, personliga åsikt. Jämlikhet är inte möjlig. Män är män, kvinnor är kvinnor. Rent fysiskt, såväl som psykiskt finns det skillnader - och det är jag glad för! Jämställdhet, däremot, välkomnar jag med öppen famn. För visst ska vi ha samma förmåner för samma arbete - så länge det nu ÄR samma...!