CITAT (ifibi @ 01-12-2005, 09:33)
CITAT (AndreasBlomquist @ 30-11-2005, 23:54)
Feminister är ett jävla pack... låt mig få tycka det så får du fortsätta tycka vad du vill om såna som inte är feminister!
Feminismen är en enormt stor grupp med många olika inrikningar och tolkningar. Jag tror att det är svårt att hitta två feminister som tolkar feminismen likadant.
Självklart får du tycka vad du vill om feminister, men tänk på att det är alltid "rötäggen" som hörs och syns mest i mediadebatten.
Absolut, ifibi!
Sedan ... Ja som äver Zarah skriver om "extremyttringar"...
Oavsett
hur dessa människor lever ut sina inre liv, oavsett
var de lägger sitt engagemang, så
är det inte "ämnet i sig" som är Boven i Dramat!!!
Extremveganer, rasister, superfeminister, religionsfanatiker, arbetsnarkomaner, alkoholister - det är inte "det de spårat ur på" som är "fel"! Det är deras "
urspårning" som är fel.
Genom att fokusera på exempelvis "äta kött eller inte", "könsrollernas vara eller ickevara" eller "religioners krigshets" osv. så förvillas vi alla att angripa fel mål.
Och - förstås - så missar vi
det egentliga problemet, som ofta sitter inuti den människan som "villar bort" begreppen, och slipper hamna i fokus, (men därmed inte heller kan
lösa sina problem)!
Strids-arenan hamnar på fel plats så att säga.
En gång lyssnade jag på Jarl Kulle tror jag det var, på radion. Intressant. Han pratade om sitt liv och sina livserfarenheter.
Men så kom han till "religion" (eller om det var pengar) och påstod att religionen var orsak till allt ont i världen. (*snabb-sammanfattning*)
Just då reagerade jag med hur den allmänna bilden är, att "roten till det onda" ligger liksom utanför oss själva.
Så är det ju inte!
Vi människor är som vi är, och vi har våra drifter, och vi följer våra mönster.
Att vi över huvud taget är "levande varelser" idag, beror på att vi som art "följer våra drifter och mönster"! Vi har vår inre drivkraft i våra känslor, och vi är
(nödvändigt!!!) skyddade
(för att kunna leva) genom funktioner som förnekelse, och starkt sållande av intryck
(t.ex.) - och genom att vi formas av vår omgivning!
Uppväxtvillkoren har en oerhört stor betydelse, liksom vår egen sårbarhet inför olika situationer.
Vilken grupp vi tillhör, har också det en oerhört stor betydelse, för formandet av vår egen "personlighet" - och för formandet av våra roller.
Problem kan
aldrig lösas, genom att man fokuserar på fel saker.