CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 18:08)
Visst intar vi olika roller men för mig är könsroll ett " fult " ord.

Vad tråkigt! Blir min första spontana tanke.
CITAT
Jag vänder mig emot att vi ska tvingas in i roller , "ta nu på dig den rosa klänningen", även om vi inte vill.
Absolut!!!
Eller snarare: Absolut INTE! (ta på den rosa klänningen om vi inte vill)
CITAT
Alla människor är ju olika men om vi alla levde upp till de " ideala" könsrollerna då skulle vi inte vara olika längre. Då skulle kanske ALLA tjejer se till att se ut som Pamela Andersson och klä sig likadant.
Det var lite det jag menade med det här jag skrev:
"Egentligen, är inte människor idag ganska "rotlösa" vad gäller könsrollerna? Gäller både kvinnor och män!
Var finner vi förebilder? - - - En stor del av dagens unga påverkas av media - och vartåt det barkar vet väl de flesta."För mycket och för litet skämmer allt, säger ordspråket (jag har ordspråksdille, om du inte redan märk det

)
Så: för att en del könsroller är "vilse" och har hamnat snett, behöver man väl inte kasta ut barnet med badvattnet, så att säga.
(sedär, där fick jag till ett ordspråk till)
CITAT
Du pratar om att föra kommandot över en buss men ditt sätt att göra det skiljer sig väl från hur andra gör det , eller hur? - - - Mitt sätt att vara skiljer sig från ditt sätt och det är väl det som är det intressanta ?
Absolut!
Men det
ingår ju!
Att leva "inifrån och ut" och inte "utifrån och in".
Jag behöver vara på
mitt sätt,
i min roll. I det här fallet i min yrkesroll. Men vissa kriterier behöver jag ändå hålla mig till, det finns liksom ramar.
I min mammaroll, ingår t.ex. att jag fostrar och föder (matar). Om jag sa "vill inte" - skulle jag nog bli fråntagen mina barn. Alltså om jag dessutom slutade att både fostra och föda.
"Vill inte, de får klara sig själva om de kan, för jag har ingen lust"
Däremot behöver jag ju inte gå klädd i rosa förkläde varje dag som jag ordnar med mat.
Jag håller fast vid att vi
har roller, och att både kvinnor och män mår bättre när de/vi är fast förankrade i en könsroll
som funkar och stämmer med och för oss.