CITAT (mamamaggan @ 01-12-2005, 23:14)
Zarah , det är inte min mening att klanka ner på hur ni ser på könsroller.
Jag försöker bara få er att förstå hur jag ser på det hela. Och det måste jag väl få?
Vi pratar om att vi alla är olika och det är vi . Och vi HAR olika uppfattning om saker och ting.
Sedan tycker jag det är synd att vi påverkas av normen. Som jag tycker om alla normer. För vem sjutton kan säga tvärsäkert vad som är normalt? Möjligtvis när vi börjar närma oss sjukdom men det är något annat än att var sig själv.
Jag förstår vad du menar. Generaliseringar och fördomar är inte något positivt, och om du ser könsroller som en generalisering av hur en kvinna/man bör vara, samt fördomar om vad en kvinna/man kan eller inte kan klara av, så är det givetvis inte bra.
Däremot tycker jag att du är lite snabb att döma huruvida vi förstått dig eller ej - det känns också lite fördomsfullt.
Empati har jag så att det räcker och blir över, men jag har också en egen åsikt - och ibland går den i klinch med andras. Det kan man inte göra mycket åt - mer än att konstatera att man inte har samma syn på saken - men det känns en aning sårande att det förutsätts att man inte förstår, bara för att man inte håller med.
Jag hoppas att du förstår hur jag reagerade, och på vad?