I vanliga plantaffärer finns ofta rullar med gröna pappremsor och burkar med grönt lim. Jag tycker inte att pappremsorna fungerar helt bra och brukar därför komplettera dem med skumgummi eller remsor av liggunderlag.
Vitsen är att myror och frostfjärilar inte ska kunna krypa upp, och de gör det om det finns minsta lilla glipa mellan bark och pappremsa. Det många gör är att de därför snör åt pappremsan hårt med ståltråd, vilket resulterar i att trädet stranguleras, stryps. Istället kan man först lägga en remsa av gammal madrasskumgummi, liggerunderlag ed runt stammen. Sedan gröna pappen på som man snör fast tillsammans med det underlag som smiter åt. På pappret lägger man en remsa lim, 5-10 cm bred runt hela stammen.
I år blev det bråttom med mina egna äppelträd och skumgummit tog slut, frosten skulle komma samma natt och jag kletade därför direkt på barken. Inte det bästa alls, men bättre än inget alls för trädet som kalätits flera år i rad av frostfjäril.
Nu ser jag att många insekter fastnat i limmet. Synd för dem men bra för äppelträden.
--------------------
|