CITAT (Annlo @ 02-12-2005, 11:50)
Tyvärr så tror jag det handlar om vanlig psykologi...
Det finns något som heter "the bystander effect" (eller något liknande)
Det betyder att ju fler som tittar på när något händer, desto mindre blir varje persons känsla av ansvar. Det kommer från ett hemskt fall i USA där en kvinna blir mördad mitt framför ett hyreshus och flera ser på och hör men ingen larmar polisen!
Detta beror då enligt teorin på, att alla tror att någon annan larmar...

Ja, detta är ett socialpsykologiskt fenomen som heter "the bystander effect". Kan också beskrivas som att när vi människor befinner oss i en grupp med andra människor tenderar vi att bara våga härma vad alla andra gör. Vid en olycka förblir därför alla endast iakttagande alla andra, och ingen agerar därmed.
Nu finns det ju tack och lov människor som inte är så här, människor som vågar agera.
När jag läste socialpsykologi fick vi lära oss att om man råkar ut för en olycka så är det viktigt att:
1) Skrika och påkalla hjälp, så att folk verkligen förstår att det handlar om en riktig olycka. Det får inte råda tvivel om att det är en olyckssituation.
2) Peka ut en specifik människa - "Du där i gul jacka - ring efter polis/ambulans!" Om man riktar ansvaret till en specifik person ökar chansen att denne agerar.
Det är inte ju dock inte alltid så att ens fysiska/psykiska tillstånd medger att man kan göra så här. Man kan ju ha blivit svårt chockad eller medvetslös.