CITAT (Hannele @ 03-12-2005, 00:43)
CITAT (Felix matte @ 02-12-2005, 20:47)
CITAT (lilla mamma @ 02-12-2005, 20:41)
Puukulli, det är jag
Jag också

Manhaftiga kvinnor kallas för PUUKULLI i Tornedalen... 
Tack för förklaringen Hannele. Har aldrig hört talas om vare sig "puukulli" eller "knapsu".
Trots en mamma från Tornedalen.
Fast just "manhaftig" stämmer kanske inte riktigt, om jag förstår det rätt.
Själv är jag definitivt "puukulli" av födsel och ohejdad vana - men "manhaftig"? Nää.
På samma vis som jag inte betraktar mig som "tuff", för att jag emellanåt utför "tuffa" arbeten.
Jag är definitivt ingen "tuff" tjej! Och inte är jag "manhaftig.
Jag är JAG "bara" ... ju ...
(och det kan jag ha "en roll" i, det med!!! En fungerande roll.)
Mamamaggan, jag funderar en del över det du skrivit om "könsroller".
För det första, vi är ju FULLSTÄNDIGT överens om det som du tar upp som "fel" och "rätt" i "mänskliga värderingar" och mänsklig "tillåtelse"!!!
Så jag vill nog hålla med Zarah P:
CITAT
det är du som tolkat in din syn på könsroller i våra uttalanden.
Att jag tycker att könsroller är positiva, kan du inte läsa utifrån din syn på vad könsroller är, liksom jag inte kan säga att könsroller, ur ditt perspektiv sett, är bra.
Instämmer.
Jag kan inte säga att könsroller - ur ditt perspektiv - är bra!!!Mamamaggan:
CITAT
För mig är ordet könsroller en norm , framtagen av någon någongång.
... och det är inte min definition. Jag ser på "roller" och "könsroller" utifrån ett annat perspektiv.
Vilket inte utesluter att jag fördömer samma saker som du fördömer!
Det tar inte heller bort min empatiförmåga!!!
CITAT
Förstår inte att ni har så svårt att förstå hur jag ser på det hela.
...och tvärtom

CITAT
Men hör ni aldrig någon som anmärker på hur andra beter sig?
Joo, det hör jag varje dag!
Och liksom jag tror att "roller" är någonting som kommer
inifrån (fast det manifisterar sig "utifrån"), tror jag att dessa anmärkningar också "kommer inifrån", även om de manifisterar sig med hjälp av "yttre attribut"!
Jag tror inte för ett ögonblick att "anmärkningar-på-andra" skulle försvinna, eller ens minska, om könsroller förbjöds och togs bort.
CITAT
Vad jag vill komma fram till är att för mig finns inte könsroller i verkligheten , utan det är något som männsikor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man.
Och det finns alltför många som mer eller mindre lider under denna norm.
Ja, det finns alltför många som lider under denna norm!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Det är det jag menar när jag skriver att "könsrollerna har gått vilse", och "vi har inga förebilder idag" och "samhället förändras i en takt så våra "roller" i samhället inte hänger med".
När du skriver:
CITAT
det är något som människor tror att man måste uppfylla för att duga som kvinna/man
håller jag med dig till 230% (förstår du det?) om hur galet det är!
Men jag tror inte att förnekandet av könsroller överlag, är en bra och hållbar lösning.
Och jag TROR att det finns BRA könsroller, och jag TROR på dem!
Och jag tror att det finns fler än "två" stereotypa könsroller!
Du säger att jag förväxlar det med "identitet". Kanske gör jag det, men jag upplever inte att jag gör det, fast jag anser att de hör mycket nära samman!
ALLA roller hör ju tätt samman med ens identitet! För att vara i en roll man känner sig hemma och tillfreds i, behöver den ju utgå från ens identitet.
Och någon bra lösning har jag inte - tyvärr, jag skulle uppskatta ett nobelpris
Men jag tror på "processer i tiden".