CITAT (cic @ 03-12-2005, 11:59)
Ok, så när du tittar i nationalensyklopedien, Svenska Akamemins ordlista eller vad som helst, så gör du ALLTID din
helt egna tolkning..? Ja menar.. allt är ju skrivet av en mänsklig hand..
Anledningen till att jag inte länkar till någon "seriös" ordlista är att man ju får betala för att göra en enkel jävla sökning 
Japp. Jag kan inte undgå det!
ALLA ord har en egen bild, en egen förklaring i mitt huvud.
Det är gradskillnader, nyanser eller små små skillnader som kan tyckas obetydliga men "det är de små, små detaljerna som gör'et!"
Om vi skulle sitta bredvid varandra och leta efter ord i ordlistan - ord vi bägge kände till - och sedan förklara dem... Då kan jag gharantera att våra förklaringar skulle skilja sig åt. Man kan inte uppfatta samma sak på samma sätt - det är en del av det som gör människan till människa - hennes förmåga att sätta ord och tankar i perspektiv till hennes egen värld.
Min värld skiljer sig från din. Därför kommer våra tankar aldrig att bli identiska. Och tur är väl det? Både du och jag gillar ju det där, att alla människor är olika. Det är DÄRFÖR vi inte kommer att kunna enas om detta. Jag kan se det ur din synvinkel - det är inte det. Jag förstår vad du menar, och jag kan se hur ordet könsroll har en annan betydelse för dig, men den kommer ändå att fortsätta att vara en positiv sak, i min värld.