Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hundägare!, eller ni som varit..
          cic
          Inlägg 02-12-2005, 12:33
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 062
          Medlem nr: 3 478

Jag är lite nyfiken på hur ni andra gör och hur ni har det.

Det har väl inte undgått någon att jag har en liten flat coated retriever som heter Keno (eftersom han kommer från Gotland.. rolleyes.gif )

Det är dessutom vår första hund. Ingen av oss har ens haft hund i familjen som barn. Eftersom vi hade så lite praktisk erfarenhet läste vi säkert 100 böcker och besökte kennlar till höger och vänster. Bjöd hem vänner/bekanta som har hund och frågade ut dom om varför dom valt den rasen dom valt, hur de sköter sin vardag, semester osv..

Vi hade bestämt en del "regler" som skulle gälla. Vi skulle båda göra samma saker (konsekvens är A och O i hunduppfostran). Några av dom reglerna var tex. Ingen hund i säng eller soffa. Han är just en hund och kan vara på golvet eller sin sovplats. Man vill ju inte att hunden ska grisa ner, och hur förklarar man att "nu är du ren, nu får du komma upp" och inte annars..

Nu blev det ju inte så.. rolleyes.gif Det är ju hur mysigt som helst att gosa. wub.gif Men han får bara komma upp när han får tillåtelse! Och accepterar ett "nej".

Å så det där med sängen.. DÄR går gränsen! sa jag till min sambo, som tittade på mig med samma vädjande ögon som Keno brukar ha..

Nå ja, sa jag, har får komma upp och morgonkela men jag vill INTE har honom där hela natten. Och det funkar faktiskt! Men ett problem är att han ligger i sängen när inte vi är hemma.. Och jag vet inte hur vi ska få honom att inte göra det. Han har sin säng i vårt sovrum, och jag vill att han ska veta var han alltid kan gå och lägga sig och ha lugn och ro. Soffan behöver vi inte oroa oss för dagtid, eftersom vi stänger dörren till vardagsrummet när vi inte är hemma.

Just det. Vara hemma själv.. Man vill ju inte lämna dom små söta. Men vad ska man göra? Jobba måste man ju. 4 timmar MAX är han själv, sen kommer någon hem (oftast min sambo).

Hur har ni det? Hur länge får jycken/jyckarna vara själva? Var får dom vara?

Hur många och långa promenader blir det varje dag?

Varför blev det just DEN rasen (som du/ni) har?

Ju mer vi läste och träffade folk, så förstod vi att flat var "vår ras". Social, snäll, lättränad.. Vi är väldigt aktiva människor och en flat kan man ta med sig i skog och mark, på svamplockning och hajker. Dessutom är han lättdresserad och den är inga problem att ha honom lös.

Promenader.. Tja, han är ju ung än och man får inte övermotionera honom, men en lång promenad varje dag (ca 45 min - 1 timme, då han går lös) sen blir det kortare rastningar.

Tränar ni något med er hund?

Vi tränar vardagslydnad och lite mer "träningslydnad" samt apportering.

Nu måste jag gå ut med den söte!

--------------------
          Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra.
          Groucho Marx

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          yla
          Inlägg 03-12-2005, 12:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

Erik sover var han vill o det är på alla möjliga platser bara jag är i närheten
          i sängen sover vi alla fyra
          erik morris smokie o jag de e riktigt mysigt

han e min lilla kompanjon o min personlige tränare så vi är nästan alltid tillsammans o ränner i skogen massor

max 4 timmar e han ensam o det är inte för ofta men han har ju katterna då som sällskap så helt ensam e han ju inte

alla mina vovvar har fått vara i soffan o sängen ,har aldrig haft lust eller hjärta till o säga nej då domhar velat vara me o gosa

diciplinen är vardagsdiciplin de funkar för oss vi har de bra laugh.gif tongue.gif
          bilden tog jag just nyss på honom jag har sagt att jag vill inte ha en hund som man säger plats i hallen till
          men där har han bestämt att ha en av sina favoritsovplatser
          kanske för att det är vid dörren de händer saker o han har bra koll där osså kan ju int e jag smita utan att han märker det
          fast de ser ju inte ut som om han har någon som helst koll va hihi

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera

Inlägg i den här tråden
          cic   Hundägare!   02-12-2005, 12:33
          silos   Hur har ni det? Hur länge får jycken/jyckarna vara...   02-12-2005, 12:53
          annama   Jag tycker det låter som om du och din sambo är OK...   02-12-2005, 18:50
          cic   O tack! Fast det var inte därför jag startade...   02-12-2005, 19:19
          ingrid fuxwall   Just det, att hunden lägger sig i en möbel den int...   02-12-2005, 21:15
          zaaritha   Nu är jag nog inte rätt person att svara! Tess...   02-12-2005, 21:26
          cic   Du är en alldeles utmärkt person att svara!...   03-12-2005, 00:57
          stina   Jag hade en Berner Sennen för många år sedan. Han ...   03-12-2005, 07:33
          Anki på Öland   Tibetansk Terrier är ju som bekant (för en del av ...   03-12-2005, 11:26
          annama   Mina båda hundar får vara var dom vill utom på bor...   03-12-2005, 11:30
          kerstin z5-6   ja , samma här hundarna är en del av flocken och l...   03-12-2005, 12:02
          cic   Flattar är också väligt följsamma. Har också bara...   03-12-2005, 12:07
          yenny   Jag har ingen vana av att ha hund. Jag ville bara ...   03-12-2005, 12:21
          kerstin z5-6   Jepp precis så -fast jag bor i en landsända med me...   03-12-2005, 12:24
          Zarah P   Flattar är också väligt följsamma. Har också bara...   03-12-2005, 12:30
          AnitaGg   Vi har också veknat mycket när det gäller principe...   04-12-2005, 06:20
          lisselbo   Våran Blandis Kajsa, 8 mån börjar nog komma i lite...   04-12-2005, 13:37

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 20:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon