Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Amaryllis frön..
          Pinup
          Inlägg 03-12-2005, 14:03
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 105
          Medlem nr: 5 630

Finns det någon här som har erfarenhet av hur man gör när man planterar dessa?

Jag korsade 2 amaryllisar bara på kul i höstas med en eyeliner pensel.
          Och till min förvåning blev det en stor frukt som sedan mognade och sprack med en massa frön ...

Tacksam för hjälp:-)

--------------------
          Man ska inte prata med fula människor, de kan få för sig att det är ok att se ut så!

Citat: från nöjes chef på tv:-)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christina i Taxi...
          Inlägg 03-12-2005, 14:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 894
          Medlem nr: 3 702

För några år sedan gjorde jag som du - och du milde va många frön en sån kapsel innehåller! biggrin.gif

Jag 'strösslade' ut frön på fuktad jord i en massa krukor, la lite jord uppepå och tryckte till en aning. Sen fick krukorna stå i fönstret.
          Efter en tid var det som en gräsmatta i alla krukorna! Amaryllisfrön gror snabbt & lätt! smile.gif

Allt eftersom de växte delade jag upp dem i fler krukor.
          De ska behandlas som vanliga krukväxter medan de växer till sig - näring & vatten & sånt där....
          Det tar några år för dem att bilda en lök som är såpass näringsrik & kraftig att den klarar att skicka upp en blomstängel. Så pyssla om dem när de är små, så får du rikt tillbaka smile.gif

Hur såg Amaryllisarna ut som du korsade?
          Mina var en tomteröd jul-Amaryllis och en Lemon Lime.
          Ingen av 'barnen' har blommat ännu, men lökarna har växt duktigt, så jag hoppas få se vad det blir av dem kanske nästa år.

Lycka till!

--------------------
          När tillgången på ord är större än efterfrågan är det dags att vara tyst!
          MIN HEMSIDA - VÄLKOMMEN!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 22:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon