Amaira , varför måste vi vara så sams?
Det där med empati tvivlar jag inte att du har , frågan var nog mer retorisk för att försöka få fram vad jag menade. Ville peka på att även om inte jag lider av normen könsroll, så finns det de som gör det. Och dem tycker jag synd om.
SKämt åsido, visst har vi alla våra tolkningar av orden , men jag hävdar i alla fall att det jag menar med könsroller, den framtagna normen, kommer utifrån.Jag är överhuvudtaget skeptisk till all statistik där man får fram en slags normal-kurva. Den personen finns inte! Det är bara en sammanställning av ett urval av personer.
Låt mig ta ett exempel som jag tycker visar hur vi går på och tar till oss saker som det inte finns belägg för. För ett tag sedan, pratades det mycket om att föräldrar idag ägnar endast så och så många minuter om dagen till att umgås med sina barn. Det togs till och med upp i riksdagen och diskuterades vad man skulle göra åt det. Till slut var det någon som ville läsa rapporten. Den fanns inte! Man spårade det hela bakåt och fick till slut fram att någon , jag tror det var någon politiker, hade varit på ett seminarum e d och där hade något sagt att det KAN vara så.
Det vi har med oss från födseln ,menar jag,är vår lämplighet för olika saker t ex att vara praktiskt lagd, ha bra sångröst,ha lätt för matte eller vara omhändertagande. Sedan kan det på olika sätt förstärkas eller undertryckas. Men att säga att en kvinna som mekar med bilar eller inte vill ha barn, inte är en kvinna i ordets rätta bemärkelse är för mig helt fel. Och sådant träffar jag på många gånger varje dag överallt fortfarande. Tycker inte att man ska kränka andra personer medvetet men det tycks vara ytterligare en norm idag. Vi tar oss rätten att känna oss lite bättre än andra.