Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ympris?, Av resistenta sorter (92+Baltiska)
          Sven Karlsson
          Inlägg 23-11-2005, 14:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

Kan inte språk. Skulle vilja ha en del resistenta sorter som ger frukt i aug-sept. På kontinenten finns det minst 92 sorter och en del från blatikum som är resistenta. Såg att en del odlas i Finland men sverige finns de inte? Är det någon som vill offra sig och skriva och höra vad ympris kostar? Till mars 06. Du får ett träd ympat med ett resistent äpplesort på grundstam B491 som enligt internet är lika härdigt som Antonovka -40 C Blir 2-2,5 högt antingen som spalje eller litet kronträd. wub.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sven Karlsson
          Inlägg 03-12-2005, 23:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

Jag var i danmark via internet och läste att flera nya resistenta sorter slås ut av skorv. De har resistenten som skrivs Vf där de flesta eupeska sorters resistenhet sitter och det är de som har skorv och inte sprutar med koppar eller svavel. En plantskola har slutat sälja några sorter samt en prydnadsäpple eftersom de sprider denna farsot. De som odlar äpple till salu sprutar t. o. m. eko-odlarna i sverige annars så blir det bara mustäpple. Hur känns det att slänga skattepengar sjön utan någon nytta. Som läget är kommer en del resistenta sorter efter milijontals kronor inte till sverige på grund av skorv. Jag räknade att det var 92 sorter utöver de baltstaternas resistenta äpplen. Eko-odlarna i sverige har odlat den en5-10 år och de flästa nämns inte i vårt land. Så den svenska sorten Fredrik kommer få det jobbit när den kommer för det är väl en Vf sort den med. På http://www.baumschule-hofmann.de/apfel_exk...xkl.htm#florina finns några sorter utöver en del andra. När man nu skall köpa ympris av dessa blir man hänvisad till Danmark som hänvisar till Sverige där har Erlandsson i Hallstahammar slutat. Det skall gå att få köpa ympris i Tyskland men jag har inte fått någon som kan tyska att beställa. I år klarar jag mig nog bra om mitt eget ympris inte blommar som det jag köpte i fjol gjorde och då har jag fyllt mitt behov. Sedan är det frågan om jag måste göra som tyskarna gör spruta en 5 gånger för att inte skorvsvamparna skall ändra sig och ge sig på de resistenta sorterna? En sort som föll i år heter Angold och är en korsning med Antonovka x Golden Delicious Va . Det är jordbruksverket som har den i en skrift. 4 st. är Norska och vars "mamma" är Katja . De jag namn givit går att odla i zon 4 som har kollas av jordbruksverket??
          Nu har de friviliga äpple föreningarna tänkt att vi skall spruta mot skorv med koppar och svavel mot det de tänkt vatten mot olika sorters ohyra och med kniv ta bort skorven? Visst går det på egenodlat men icke i affärerna.
          Därför vill jag ha resistenta sorter mot det som går att avla bort. Det tar minst 20 år att börja om och ett visst antal milijoner och en del forskare till att komma dit vi var i fjol. (Jag vet att alla de Vf resistenta inte går att odla i Sverige på Grund av kyla och kort sommar men de som går i zon 4 borde ha informeras om. Jag började för 3år sedan men hade läst nästan alla äppleböcker och ingen vågade säga sanningen om sorter som sprider skorv.kräfta hejvilt annat än då man kom in på sjukdomar då skrev de att odla friska sorter?? men beskrev dem inte. Jag är glad att jordbruksverket vågade ge ut en skrift som sa rakryggat vad som var "SJUKT" i Zon 5 är det en stor sålning av sorter och här omkring dör de sjuka rätt fort på A2 men att först visa att de har olika sjukdomar är tokigt..Därför odlar jag resistenta sorter och ville ha flera så jag kunde sluta med de andra men till dess får svavel och koppar sprutas på de sjuka äpplena och någon gång på alla för att behålla resistenten på dem jag har.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-08-2025, 00:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon