CITAT (mamamaggan @ 03-12-2005, 15:35)
Amaira , varför måste vi vara så sams?

Osams? För ett litet ords betydelses skull?
Nä, aldrig i livet!!
Nä, det vill jag inte, och speciellt inte med
dig 
, så, joo, vi "måste" allt "vara sams"

.
Sorry. Ska vi gräla om det också kanske? (obs: *
skojar*)
Jag
är fundersam över ordets egentliga betydelse. "Könsroll" alltså. Och jag har inte alls något emot att ifrågasätta, och bli ifrågasatt. Det är ju först då som jag kan lära mig något.
Några gånger har jag stött på debatter omkring det här med könsrollerna i vår tid. Jag har både läst och hört på radio, fast jag kommer inte ihåg exakt vad eller hur, så jag kan inte hänvisa till det, eller själv kolla upp vad det var mer exakt.
Men det gav mig "underlaget" till min åsikt, jag tyckte det var så himla BRA.
Ska leta på biblioteket, när jag har vägarna förbi. Har för mig att det fanns en bra bok där som jag läste.
Vad gäller hur vi uppfattar ords innebörd olika, så har ju någon sagt, att ord är som isberg. Det är bara toppen som syns, 90% ligger under ytan!!
Ett par exempel som jag själv hört, är t.ex. "Röd liten stuga".
Säg det till en "sydafrikan" (som exempel), och han uppfattar det som "ett rött hus", punkt slut.
Det är ju vad det betyder, eller hur?
Men inom en svensk får det röda huset automatiskt vita knutar, gärna växer det en björk intill, med ljusgröna blad och vit stam, det är definitivt "landet" och "idyll", och kanske ett dukat utebord med rutig duk och kaffe och saft och kakor och en flaggstång och semester och ...
ja, och liknande.
Eller "gevär".
När jag själv hörde det som liknelse, fanns inte TV:ns nyheter och våld så djupt innne i våra hem som idag, så då associerade jag själv "gevär" till "folkpark" och "roligt" och kanske till och med en liten vinst för att jag träffade rätt på tavlan ibland...
Medan någon som kom från kriget ... ja, mer behöver jag ju inte säga.
Men gevär ÄR ett gevär, och inget annat, som "sak" betraktat.
Har man enbart negativa erfarenheter av "könsroller", associerar man ju aldrig i livet till någonting bra, vilket någon med positiva erfarenheter gör.
Det säger ju sig självt.
Och det jag försäker säga, är att det
finns ÄVEN positiva aspekter, även fast jag håller med fullständigt i att alla de negativa aspekterna ÄR negativa! Det är inte
dem jag försöker "försvara".
Ophelia!
CITAT
och självklart är jag feminist!!
Härligt!
Jag har enbart goda erfarenheter av de flesta "feminister" - och är själv ett gränsfall
(det ni, klura på det ett tag!

feminist som förespråkar könsroller!)