Jag har köpt min Gisela förra året och den startade inte på våren tidigare än något annat körsbärsträd jag har (jag har även Van på Colt och Sam på Prunus Avium). De bägge andra växte ca 70 resp 30 cm var i fjol, Gisela bara 10 cm. Giselas grenar växer dessutom utåt, inte snett uppåt. Fina grova grenar.
Träden på Gisela lär bli ca 3 meter höga, vilket är precis lagom så att man kan skydda dem mot fåglarna. Ytan de tar är 10-15 m2, vilket motsvarar en ring med diametern mellan 3 och 4 meter.
Jag har tidigare surfat på nätet efter Gisela5, men har inte hört något, varken om frostskador eller att träden blev större än tänkt. Man ser tydligt på trädet att grundstammen är mycket smalare än stammen, vilket tyder på svagväxande grundstam.
Men jag är också intresserad av andras erfarenheter av Gisela5, då jag hade tänkt införskaffa några träd till på Gisela5.
Sen kan man ju undra att om det var något enstaka träd som var stort, kan det ha varit en förväxling i plantskolan eller trädgårdsshoppen ?? Det är ju lätthänt. Det är viktigt att titta på förädlingsstället och kolla att grundstammen verkligen är smalare än den förädlade stammen.
|