CITAT (Ophelia @ 04-12-2005, 18:19)
Och så har ytterligare bördor lagts på axlarna på människor som mår grymt dåligt.
Varför ska en person som mår så dåligt behöva läggas på ytterligare bördor som exempelvis " jag måste tänka på alla andra omrking mig som jag upplever inte hinner/kan tänka på mig". Varför ska alltid psykatrin behöva stå i centrum för slagskott. Jag ger mig fan på att om minst hälften av de som begår självmord skulle få stöd av sina nära och kära, vänner och folk omkring, skulle frekvensen sjukna betydligt. Tyvärr är attityden i Sverige att "det där får andra (vården) ta hand om". Tänk om man någongång kunde ängna sin medmänniska en tanke extra som man märker börja bete sig undflyende. Man behöver inte vara någon expert utan bara våga lyssna och finnas till. Själviskhet coh egocentriskt beteende borde istället beteckna dem som backar undan och hoppas på att "andra" tar hand om eländet. Visst är det roligt att umgås med roliga vänner, en deprimerad person är ju inte alls skojig.
Tack!
Det här inlägget borde ramas in ovanför varje frukostbord, och läsas varje morgon. Skönt att se att det finns folk med så mycket empati.