CITAT (Sulawesii @ 05-12-2005, 11:14)
CITAT (amaira @ 05-12-2005, 10:37)
Varför måste det bli "två läger"?
Visst finns det olika vinklar att se från? UTAN att det behöver klankas ner på den som ser från annan vinkel?
Man KAN se "inifrån" (med smärtan) och man kan se "utifrån" (utan smärtan). Båda synsätten BEHÖVS!
Vad gott kan det komma ur vinkeln "självisk självmördare"? Det kan jag bara inte förstå! Speciellt inte när dessa människor redan är så skuldbetyngda att de inte orkar resa sig upp.... det gör ju bara att de hamnar ytterligare en bit närmare marken.

Vad gott det kan göra?
Distans, kan det ge, distans.
man behöver inte "mata" någon med det, eller stoppa ner det i halsen,
och ABSOLUT INTE skukldbelägga,
men
CITAT
att som anhörig vara den som ska hjälpa ... kan många gånger vara mer svårt än möjligt. Man står helt enkelt "för nära"! Det berör en själv för mycket.
Det ÄR "själviskt" - och den som "väljer" självmord som utväg, "upptar hela rummet" med sin smärta och plåga -
(jag säger inte att det är fel, jag säger inte att det "borde" vara på något annat vis, men så blir det)
- men de som är kvar FINNS OCKSÅ, med samma rätt att leva och känna smärta!
trots att de efterlevande inte är "sjuka", och DE har rätten till sin egen VREDE över det som inträffat, och den vreden är nödvändig för att inte fastna i Det Dåliga Samvetens garn.
Observera att jag INTE skriver om "rätt" eller "fel" här!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag DÖMER INTE!!! Jag dömer inte för att jag påtalar hur det ÄR.
Jag säger inte att den som tar självmord gör ett "fel", eller den som tyngs av skulden "gör fel", eller tvärt om,
jag värderar inte det jag säger.
jag utgår ifrån "mänsklighet" ...