AMAIRA! Du är som vanligt så duktig på att uttrycka dig att jag bara skulle vilja citera hela ditt inlägg!
CITAT
Här ska man vara mycket försiktig, om man vill uttrycka en annan sorts tankar ... om man inte vill bli "stämplad" som oempatisk och totalt oförstående.
Precis! P.g.a ett litet ord blir man klassad som totalt empatilös. Trots att jag inte skrivit ett dugg om att jag inte förstår de desperata handlingarna. Det låter som att jag inte gör annat än trycka ner ordet "självisk" i halsen på alla potentiella självmördare hela dagarna!

Varför måste man se allt i antingen svart eller vitt?
CITAT
Inte heller tänker jag skriva om mina egna erfarenheter - för jag har sådana jag med, tro det den som vill, och det är erfarenheter som räcker till en bok eller två.
Jag tänker inte skriva om dem, för de berör inte bara mig.
Det gäller mig också! Jag skrev redan tidigare att jag hade erfarenheter av att leva i helvetet i åratal och vet precis hur det känns. Ser ni inte att man kan ha empati trots att man kan se på saken från olika perspektiv? Jag VET att det är synd om dem som tar livet av sig men jag tycker ändå synd om dem som lämnas kvar med tanken att "det kanske var mitt fel".
Psykvården måste bli bättre på att ta hand om dessa människor. Den måste vara lyhörd för de anhörigas rop på hjälp. Har man barn så har man garanterat nån som bryr sig om en.