Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Ympris?, Av resistenta sorter (92+Baltiska)
          Sven Karlsson
          Inlägg 23-11-2005, 14:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

Kan inte språk. Skulle vilja ha en del resistenta sorter som ger frukt i aug-sept. På kontinenten finns det minst 92 sorter och en del från blatikum som är resistenta. Såg att en del odlas i Finland men sverige finns de inte? Är det någon som vill offra sig och skriva och höra vad ympris kostar? Till mars 06. Du får ett träd ympat med ett resistent äpplesort på grundstam B491 som enligt internet är lika härdigt som Antonovka -40 C Blir 2-2,5 högt antingen som spalje eller litet kronträd. wub.gif

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sven Karlsson
          Inlägg 06-12-2005, 19:08
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 3 902

Om någon skall skaffa sig kunskap så måste man antingen läsa en bok där det avhandlas om kunskapen? Eller så får man gå till någon som har kunskap och fråga och så behöver man få svar men sedan så får man tästakunskapen och se om den stämmer? I bland gör det inte det? Varför??
          Luras någon eller ljuger den avsiktigt? Eller har han inte tästat vad den andre lärt?
          Jag började att läsa Äppleböcker och fann att alla sorter verkade vara guld värda men när man kom till sjukdomar så kom många nya frågor in? Som ta gärna resistenta eller friska sorter men man föresatte att läsaren kunde detta utan att undervisa honom?
          Jag hade beställt 25 färdigympade på en plantskola. De var kanon bra ympade men samtidigt kom en skrift från jordbruksverket där det stod att många av de sorter som jag fått inte var bra? Vem har rätt?? I skriften stod att man inte fick blanda "friska" och "mindre friska" sorter? Jag läste en gång till och kollade om den hänvisade till någon som använde dessa sorter och hittade Erlandsson i Hallstahammar. Genom nummerupplysningen så fick jag hans tel. och ringde till honom och frågade vad skall man rätta sig efter?? Han var en av sveriges större EKO-odlare och hans svar var "färgat" av honom. Han sa att blanda inte "dåligt eller sjukt" med det som är "friskt" för då måste allt behandlas som "dåligt"
          Jag berättade min belägenhet och då låvade han hjälha mig med "bra" sorter och i detta sammanhang Fanns de i olika universitets undersökningar och jag kunde se att det han sa var enligt MITT SÄTT ATT SE hellt överstämmer med vad som var "friskta äpplen". Få av dessa sorter har jag smakat men man kan om man får förtroende för någon lita på att han har "LITE" rätt.
          Jag ville bara ha flera sådana sorter eftersom det finns ett 100 tal men det verkar bara vara han, Erlandsson som har resistenta sorter men han sa inte att de var perfekta direkt. En sort vanades man för och andra gick inte bra här hade han provat. Jag fann förtroende för honom även om jag ej odlar kravmärkt men sorter som är friska vill jag ha men har lite för få.
          JAG KÖPTE ympris som Blomqvist i finnland fick över och vart förvånad över vad "klent" det var mot det svenska men förstod varför då jag drev mina ympar medan han la sina på kylning efter ympning.
          Sedan är det Blomqvists bok? är den sann eller fallsk?? Var en del äpple resistent mot rönnbärsmal??? Jag försökte kolla vad finnarna odlade och vad man tyckte om Blomqvist? Såg att man i sverige anser vissa träd "sjuka" som han ansåg mycket friska? Vem har rätt? Hur dömmer man?Skrev till danmark för att köpa ympris och de hänvisade till sverige?
          Enligt en professor på Balsgård är det den enda resistenta sorterna Fredrik och Frida som är resistenta i sverige och de "gamla" sorterna klarar sig dåligt. Jag har den på e-post från henne?
          Ni som inte är så noga får väl odla vad ni vill men jag vill inte ha kräfta , skorv och andra svampsjukdomar. Då det gäller grundstammar har jag härdiga enligt Canada (som med rätt och Sibirien klimat som är kalt) lagom höjd för en sjukpensionär. Visst är det hemst att massa forskningstimmar går till spillo om Vf resistenten slås ut ? Balsgårds drömäpplen är ju Vf. och frågan är om man vågar köpa ympris därifrån??? God jul och ett gott
          äpple år 2006 för snart tar jag julledigt till mitten av jan.(Åker bort utan dator)

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 05:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon