Detta med egen erfarenhet tog jag inte med då jag nu bara hållit på tre år. Dock är det man lär sig bäst på. 11 sorter som är för zon 5-7 kommer att köpas ympar till. Det är Antonovka,AntonovkaSafranoje,Gul kanel,Katajka safranoje, P.j.Bergius,Röd kanelSariola,snövit,suislepper,röd wealthy,Regina. Några är andras önskemål. Det vore roligt om du gick hårt åt dem för jag måste ta bort någon för annars räcker nog inte ympriset. De andra116 st blir egna "resistenta" sorter med vissa extra obs. för vissa saker. Nu är det beslutat att jag kommer att värma växthuset med solen (solfångare) men storleken skall jag prata med kommun där jag bor. Jag kommer att troligen köra med förebyggande behandling med rapsolja+diskmedel som Hallandåsensplantskola rekommenderade och slapp en del krångel med ymparna tack vare det. Mellan varge ymp kommer verktygen att vara i te-sprit och ympriset om det måste stå i vatten kommer det att torkas noga av. Mars 06 startar jag ympningen och nästan allt är klart. Några flera resistenta trä går inte att få annat än genom Balsgård, för de eko-odlarna är dödligt rädda om sitt ympris. Så någon förening får jag nog lämna i protäst mot att de inte vill göra något för att hjälpa till. Jag är med i två och när ingen hjälp finns att få behövs de ju inte. Tragist att de som besöker forumet inte hör av sig om sina egna erfarenheter för man kan ju kanske sparat några misstag de gjort? Jag har valt att ta ympar av eget ris istället för äpplen. Men om nu en ymp blommar kan man ta bort blomman och det kommer löv istället?Har även med kommun om jag får ha 200-300 små äppleträn, skulle få besked i veckan. Annars blir det att flytta och då startar jag nog med EU-pengar men då blir det stort????
--------------------
|