Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sticklingar av kantnepeta
          Stina, M-stad
          Inlägg 19-05-2003, 10:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 19
          Medlem nr: 1 454

Jag testade att sätta lite sticklingar av min kantnepeta igår(säkert lite sent men..)

Undrar lite hur de ska skötas och hur lång tid det tar innan det bildas rötter och de kan planteras ut. wacko.gif

Mvh Stina

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Tin
          Inlägg 29-05-2003, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 20
          Medlem nr: 474

Jag har satt sticklingar av kant nepeta!
          Köpte en planta våren 2000 som var liten och tanig men som blev så underbart fin och fyller ut så vackert i rabatten.
          Läste att det gick att ta sticklingar så jag provade och fick jätte fina små plantor samma sommar men som blir stora och fina redan året efter.
          Jag satte dem i så jord efter att ha snittat dem strax under ett bladpar så att sticklingen var ca 8-10 cm. Satte en plastpåse över krukorna så att luftfuktigheten var hög.
          Ta flera stycken för det är alltid några som vissnar och dör. Vissnar de inte utan börjar växa har du lyckats men man fick vänta kanske några veckor och sen har jag toppat mina så grenar de sig och blir snabbare buskiga och fina.
          Av min köpta planta har jag nog fått ca 15 nya plantor genom att ta sticklingar.
          Jag bara älskar att föröka växter, sticklingar , frösådd eller delning det spelar ingen roll jag vill bara att det ska bli fler så att jag kan fylla ut vår trädgård som bara hade gräsmatta när vi komm hit!
          Sen är det ju plantor som är helt gratis när man förökar dem själv det är inte dumt.
          Man slipper också att köpa mördarsniglar i kruka villka kan följa med hem från plantmarknader som ägg i jorden villket är min stora skräck.
          Så fram för förökning det är gratis och otroligt roligt.
          Lycka till ! Jag är nybörjare men just kantnepeta har jag lyckats bra med !

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon