Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 886
tjaba tjena hallå! Nu är det så här; dessa j a knölklockor börjar gro i min trädgård...överallt kommer det upp..snyft vad ska jag göra för att bli av med detta elände??? Snälla, ge mej ett råd! Har ingen lust att gräva upp alla rabatter....
Medlem
Antal inlägg: 120
Medlem nr: 181
Den är ju väldigt fin när den blommar och jag hade nog inte på koll vad det var för blåklocka. Sedan läste jag mig till att det var knölklocka och att det är ett väldigt besvärligt ogräs. Underligt att ingen har klagat på dem tidigare och folk tycker att de är vackra och skulle vilja ha dem, men jag vill inte ge bort dem till planeområden så att alla grannar också får dem.
Första året trodde jag att jag bara hade den i en rabatt och att den antagligen stått där länge och kanske skulle hållas där, men nu verkar det som om den har spritt sig 10 - 15 m till andra buskage. Kan den sprida sig så långt med rötterna eller är det med frön som den har spritt sig? Verkar som om jag också får ta till round up och bekämpa den ordentligt för annars är väl snart alla rabatter invaderade.