Skogisen Dejvid är mycket utomhus, han vill gärna ha mat när han kommer in men han äter nog inte mer än ett par gånger om dagen. Bill är mycket inomhus, och varje gång han varit ute en sväng är han fullständigt vrålhungrig och skriker vid kylskåpet. Ger man en av katterna vill den andre oxå ha, men Bill är med lyhörd för ljudet av kattmatsburkar eller påsar som öppnas och är lika hungrig varje gång. Kommer Dejvid in och Bill ligger och sover står snart Bill i köket och tigger mat eftersom han tror att Dejvid ska ha. Dejvid tycker om att vara ute, kan vara ute länge åt gången och går längre bort från huset. Han verkar trivas med livet och sig själv och kan sysselsätta sig. Bill har alltid varit matglad, men verkar mer sysslolös nu när brorsan är borta. Han är mycket sällskaplig och vill gärna ligga bredvid en i sängen. Har en känsla av att han saknar nån att leka med, slåss med och sova med, som han gjorde förut. Tröstäter? Ingen av katterna är tjock (även om Bill är rätt storväxt och tung), men det blir dyrt när de äter så ofta.... Min erfarenhet är att det lönar sig att köpa dyrt (läs hög kvalitet) djurfoder, eftersom de blir mättare och äter mindre av det. Hundar vet jag, att de äter tills de fått i sig tillräckligt med kalorier, hur det är med katter vet jag inte, men dyrt djurfoder innehåller mer kött, balanserad fetthalt och innehåller ofta kött av fågel, fisk och lamm som är mer lättsmält . Jag har läst att katter inte enbart kan leva på det de jagar, eftersom det går åt mycket energi för varje byte de tar. Mössen i lagårn är kanske mer som en "bonus" och ett nyttigt tillskott.
|