|
Måste fråga för jag blir snart tokig på mina! Vi har tre katter, en hona och två hanar. Alla tre har varit hos doktorn och opererat sig och alla tre är både inne och ute. Vi bor på en gård så deras uppgift är att hålla det fritt från möss och sork. De är duktiga jägare och det var länge sen vi sist såg en mus i närheten av huset eller stallet. MEN...de är fullkomligt galna i mat. All sorts mat och de är tjuvaktiga som få. Allt de får tag på i köket äter de upp. Råa grönsaker, frukt, tuggar sönder kökshanddukar som har lukt eller smak av något ätbart, bröddeg, de gnager sig genom paketet med babygröt och äter upp grötpulvret osv. Riktiga terrorister!!! Och hela dagarna så skriker de efter mat, rusar runt benen på oss och jamar. Eftersom vi har hund och för att katterna helst ska vara ute mer än inne så serveras maten i vedskjulet. En gång om dagen häller vi upp en rejäl skål med torrfoder (de gillar inte burkmat) och alla tre äter som om de aldrig sett mat tidigare. Hos oss går det åt minst 2 kilo torrfoder i veckan och även om de är tre så tycker jag att det är mycket. Alla tre är självklart avmaskade regelbundet och ingen av katterna är mager. Två av dem är normalhull på och den tredje är något kraftig.
Kan man få dem att inte hetsäta så? Är det för att de är tre som det blir så hysteriskt?
Testa ha tre skålar åt katterna, så kanske de inte känner av konkurrensen lika mycket och då äter lite lugnare. De brukar lära sig vilken skål som är deras, även om de inte brukar ha några betänkligheter med att låna lite ur grannens skål om deras egen är slut.
Katter vill ju också småäta hela dagarna, de har väldigt små magsäckar, det ryms ca en matsked mat i magen samtidigt, så de kanske slänger i sig för mycket om de inte fått äta alls tidigare på dagen?
Min katt som går inne och ute (så han drygar kanske ut med möss, vad vet jag) han äter ca 1 dl torrfoder om dagen och en tredjedels burk mjukt foder.
Men det är klart att det skiljer beroende på hur aktiva katterna är.
mamamaggan
03-12-2005, 21:17
Vår katt åt väldigt lugnt och brydde sig inte om om någon annan katt kom och tog av hans mat. Han var van vid att vi alltid hade torrfoder framme ( och friskt vatten) och sedan fick han burkmat i små portioner flera gånger per dag. Han var också ute/innekatt och hade tillgång till möss men de åt han aldrig utan gav bort som presenter till oss. Kunde ibland ligga flera stycken på köksgolvet när han varit ute på jakt.
Kommer inte ihåg hur mycket torrfoder han åt men burkmat ( Whiskas) gick det åt en 4 burkar/vecka.
Mitt råd blir också att ge dem varsin skål och kanske torrfoder 2ggr/dag om det är möjligt.
Det är ingen annan som är ute i skjulet o äter? Typ råtta! Är det ett fullvärdigt foder som innehåller allt de behöver? Har fått för mig att det går åt mer av torrfoder som inte är fullvärdigt vad gäller vitaminer och andra nyttigheter (eller gäller det bara hundar?) Vår misse äter rätt ordentligt också. "Skriker" omgående om det är tomt men äter bara lite i taget! Har royal kanin torrfoder och wiskas burkmat (endast den med sås duger  )
zaaritha
03-12-2005, 22:14
Dum fråga: är de avmaskade??
CITAT (zaaritha @ 03-12-2005, 22:14) Dum fråga: är de avmaskade?? Tänkte precis ställa samma fråga..
CITAT (ester @ 03-12-2005, 19:48) Alla tre är självklart avmaskade regelbundet och ingen av katterna är mager. Två av dem är normalhull på och den tredje är något kraftig. Jag skulle tro att de behöver varsin skål mat, och tillgång till torrfoder oftare än bara en gång om dagen. De beter ju sig som om de trodde att de aldrig mer kommer att få torrfoder. Så länge de är vid gott hull är det inga problem, de är utttekatter så de rör på sig så det räcker. För innekatter däremot hade det varit för mycket mat. Prata med din veterinär om den kraftiga, om den blir kraftigare. Kanske måste den sättas på diet
Anki på Öland
04-12-2005, 10:16
Tycker det där hysteriska ätandet och hungern tyder på mask i alla fall. Kan det vara att det är någon slags mask som maskmedlet inte tar - det finns ju olika sorter. Anki
kerstin z5-6
04-12-2005, 15:45
Ev Mask ..def för få utfodringstillfällen -katter ska ha tillgång till torrfoder fler ggr / dag och vatten jämt ..egna skålar.Annars får de omedlebart detta beteende-de är inga flockdjur.Äter de även frukt o grönt kan de ha vitaminbrist
Vad avmaskade du dom med? Jag avmaskade mina med Flubenol vet. pasta. Den tar bort spol, hak, band och piskmaskar. Det bör inte vara nån konst att få i dom det med deras aptit, bara att blanda i maten
CITAT (Allis @ 04-12-2005, 15:48) Vad avmaskade du dom med? Jag avmaskade mina med Flubenol vet. pasta. Den tar bort spol, hak, band och piskmaskar. Det bör inte vara nån konst att få i dom det med deras aptit, bara att blanda i maten  Vi brukar variera mellan Axilur och Drontal när vi avmaskar. Det borde väl ta de flesta sorter? Ang utfodring en gång om dagen så står ju skålen så att de kommer åt den närhelst de vill. Fast oftast rusar katterna bara omkring inomhus och skriker istället för att gå ut och äta.
Får katterna BRA torrfoder typ IAM´s eller Royal Canin? De mår inte bra av de billiga sorter som finns i livsmedelsaffärer. Det innehåller inte allt vad de behöver. Det är mer ämnat som godis.
Om mina katter hade uppfört sig som du beskriver, så hade jag rådfrågat en veterinär. Jag tycker inte att det låter normalt att tugga i sig allt som luktar mat.
Det verkar som dom vill äta inne. Prova det!
Jag har alltid torrfoder stående framme till mina katter, de är nio stycken och ingen av dem hetsäter. Burkmat får de en gång per dag då jag lockar in dem och stänger dörren för natten. Jag tror att du skulle kunna få stopp på hetsätandet genom att ge dem så mycket torrfoder att de inte KAN äta upp allt på en gång. Tillslut så är det inte så intressant när de vet att det alltid finns mat där. Mina är också notoriska tjyvar och gnager hål på påsar och annat, tre av dem är det nog lite skata i tror jag.... Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 08-12-2005, 21:18) Jag tror att du skulle kunna få stopp på hetsätandet genom att ge dem så mycket torrfoder att de inte KAN äta upp allt på en gång. Tillslut så är det inte så intressant när de vet att det alltid finns mat där. Jag gjorde så till mina katter en period... å hej va tjocka de blev Jag blev tvungen att dra ner igen, det gick tyvärr inte alls på mina missar. Nu får Frida ca 1,5 dl torrfoder jämt fördelat över dagen James welbeloved... tror jag maten heter
avmaskar med axilur och drontal comp. då ryker även den farliga inälvsmasken från djuren. drontal tar ävendvärjbandmasken, medan axilur bara tar vanlig bandmsak
mina katter äter jämt. det går åt ett par kilo i veckan av torrisar, det är det dom för +godis. (fisk, räckor skinka och sånt)
Axilur är nog det mest använda avmaskningsmedlet och ett så kallat bredspektramedel och tar alla dessa maskar: Rundmaskarna; spolmask, hakmask, magmask och lungmask, samt mot bandmaskarna; Taenia och Mesocestoides. Här kan den som är intresserad läsa mera om olika avmaskningsmedel. Mvh Fenja
CITAT (Fenja @ 08-12-2005, 21:18) Jag har alltid torrfoder stående framme till mina katter, de är nio stycken och ingen av dem hetsäter. Burkmat får de en gång per dag då jag lockar in dem och stänger dörren för natten. Jag tror att du skulle kunna få stopp på hetsätandet genom att ge dem så mycket torrfoder att de inte KAN äta upp allt på en gång. Tillslut så är det inte så intressant när de vet att det alltid finns mat där. Mina är också notoriska tjyvar och gnager hål på påsar och annat, tre av dem är det nog lite skata i tror jag.... Mvh Fenja Har också alltid torrfoder framme. Men det där med att dom skulle vara nöjda om det finns tillräckligt med foder i skålen! Det kan du glömma Fenja När innehållet har passerat hälften, så sitter han där och stirrar/skriker/jamar åt mig, för att jag ska fylla på Här är det alltså en kamp om vem det är som bestämmer. Jag?! eller han!? Ibland får jag tom sätta mig ner och lägga fodret i min hand, och mata honom för att han ska förstå att det faktiskt finns mat kvar Dom är fantastiska, de där katterna, med sina egna personliga personligheter /Gillan
CITAT (Evgeni @ 09-12-2005, 09:08) När innehållet har passerat hälften, så sitter han där och stirrar/skriker/jamar åt mig, för att jag ska fylla på  Mmmm, DET känner jag igen!! Mvh Fenja
Skogisen Dejvid är mycket utomhus, han vill gärna ha mat när han kommer in men han äter nog inte mer än ett par gånger om dagen. Bill är mycket inomhus, och varje gång han varit ute en sväng är han fullständigt vrålhungrig och skriker vid kylskåpet. Ger man en av katterna vill den andre oxå ha, men Bill är med lyhörd för ljudet av kattmatsburkar eller påsar som öppnas och är lika hungrig varje gång. Kommer Dejvid in och Bill ligger och sover står snart Bill i köket och tigger mat eftersom han tror att Dejvid ska ha. Dejvid tycker om att vara ute, kan vara ute länge åt gången och går längre bort från huset. Han verkar trivas med livet och sig själv och kan sysselsätta sig. Bill har alltid varit matglad, men verkar mer sysslolös nu när brorsan är borta. Han är mycket sällskaplig och vill gärna ligga bredvid en i sängen. Har en känsla av att han saknar nån att leka med, slåss med och sova med, som han gjorde förut. Tröstäter? Ingen av katterna är tjock (även om Bill är rätt storväxt och tung), men det blir dyrt när de äter så ofta.... Min erfarenhet är att det lönar sig att köpa dyrt (läs hög kvalitet) djurfoder, eftersom de blir mättare och äter mindre av det. Hundar vet jag, att de äter tills de fått i sig tillräckligt med kalorier, hur det är med katter vet jag inte, men dyrt djurfoder innehåller mer kött, balanserad fetthalt och innehåller ofta kött av fågel, fisk och lamm som är mer lättsmält . Jag har läst att katter inte enbart kan leva på det de jagar, eftersom det går åt mycket energi för varje byte de tar. Mössen i lagårn är kanske mer som en "bonus" och ett nyttigt tillskott.
zaaritha
09-12-2005, 22:37
Våra får Bilanx o Purina One, de mår bra. De äter även Pussi o kattonfisk, samt makrill i tomatsås... Fina, blanka pälsar, verkar nöjda!
Whiskuchi
15-12-2005, 18:36
Mina tre damer är jättesmå i maten, ger jag torrfoder räcker tio kilo RC Beauty & Fit i tre månader, ger jag burkmat delar de en burk Mjau om dagen (635 gram)
CITAT (ester @ 03-12-2005, 19:48) En gång om dagen häller vi upp en rejäl skål med torrfoder (de gillar inte burkmat) och alla tre äter som om de aldrig sett mat tidigare. Hos oss går det åt minst 2 kilo torrfoder i veckan och även om de är tre så tycker jag att det är mycket.
Kan man få dem att inte hetsäta så? Är det för att de är tre som det blir så hysteriskt? Jag tror att ni ska kika på 1: Är mössen där och nallar? Vår torrfoderskål har varit plundrad åtskilliga gånger i höst. Av möss! Vad ger man... 2. ABSOLUT varsin skål med mycket foder. Att dela skål stressar, och det är inte helt ovnligt med ett hetsbeetende då. Katter som tillsammans tar ett stort byte sliter loss en bit och går iväg från resten och lägger sig och äter. Samma vill tamkatten göra om de är flera som "delar". Ha antingen fritt med foder framme eller fyll på två gånger om dagen. Testa och se om det inte löser sig.
Limeblossom
16-12-2005, 20:32
"Det är ingen annan som är ute i skjulet o äter? Typ råtta!" Hittade min övergivna stallsko fullproppad med kattens torrfoder, ca en meter ifrån kattskålen!  (hon äter i källaren pga småbarn och hund)Lata kattracka som inte plockat den musen...
CITAT (ester @ 03-12-2005, 19:48) Måste fråga för jag blir snart tokig på mina! Vi har tre katter, en hona och två hanar. Alla tre har varit hos doktorn och opererat sig och alla tre är både inne och ute. Vi bor på en gård så deras uppgift är att hålla det fritt från möss och sork. De är duktiga jägare och det var länge sen vi sist såg en mus i närheten av huset eller stallet. MEN...de är fullkomligt galna i mat. All sorts mat och de är tjuvaktiga som få. Allt de får tag på i köket äter de upp. Råa grönsaker, frukt, tuggar sönder kökshanddukar som har lukt eller smak av något ätbart, bröddeg, de gnager sig genom paketet med babygröt och äter upp grötpulvret osv. Riktiga terrorister!!! Och hela dagarna så skriker de efter mat, rusar runt benen på oss och jamar. Eftersom vi har hund och för att katterna helst ska vara ute mer än inne så serveras maten i vedskjulet. En gång om dagen häller vi upp en rejäl skål med torrfoder (de gillar inte burkmat) och alla tre äter som om de aldrig sett mat tidigare. Hos oss går det åt minst 2 kilo torrfoder i veckan och även om de är tre så tycker jag att det är mycket. Alla tre är självklart avmaskade regelbundet och ingen av katterna är mager. Två av dem är normalhull på och den tredje är något kraftig.
Kan man få dem att inte hetsäta så? Är det för att de är tre som det blir så hysteriskt? testa royal eller hills, kanske även behövs avmaskas?
Min katt äter en halv burk Wiskas om dagen, tycker att det är lite men han är inte fullvuxen än.
Klematis
04-01-2006, 11:31
Min lilla katt brukar gömma maten ibland. Hon är ju en hittekatt som var nästan utsvulten när jag hittade henne. Därför tror jag att hon gör så ibland. En gång hittade jag en kall kokt potatis i en sko i hallen. hur hon fått ner den från diskbänken och ända ut i hallen är en fråga, utan att det gått sönder. Hon älskar köttbullar som hon gärna tar med sig. Annars har hon tillgång till torrfoder och vatten hela dagen. Får burkmat ca 1 gång om dagen. Hon äter väldigt lite. Min stora katt äter som en häst när han kommer in. Både torrfoder och burkmat. Får tills han är mätt. Han är en stor kastrerad ute och inne katt. Båda är lugna och fina när de äter.
vilken skillnad det blivit nu sedan Frida blivit själv... hon har gott om tid med maten och kan tillockmed lämna kvar i skålen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|