Slu´s forskningsstation i Balsgård håller på att ta fram en massa nya sorter av havtorn nu. (De e ju dom som tagit fram sorterna Romeo & Julia) Dom verkar samarbeta med Kivik om en ny dricka, ("havtorndricka" tror jag den heter) som antagligen kommer på marknaden snart. Eller har den kommit redan? Jag har haft turen att smaka den. Ganska mkt apelsin, lite havtorn, rätt exotisk. Dom arbetar med att klippa hela grenar med bär på, frysa ner dom & sedan skaka av bären. Förslag på odlingsåtgärd är att skörda halva odlingen ena året & andra delen året efter.
Bambis vän: Havtornbären innehåller väldigt mkt fett som genom någon kemisk process härsknar när kylan kommer. Prova att smaka dom själv.. inte så goda framåt senhöst.
Eugenia: Om jag inte minns fel så kommer bären på 2-årsskotten.
Jag tänkte plantera ett par buskar uppe i zon 7 i vår, blir intressant att se om det funkar. Har tänkt mig att bl.a. prova dom 2 sorterna som är framtagna i Ryssland för kallt klimat, kommer inte ihåg vad dom heter nu, hmm, får återkomma. Några finska sorter blir nog oxå provade.
|