Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Havtorn utan tornar?
          Lorangafilm
          Inlägg 29-11-2005, 17:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 5 444

Är det någon som har erfarenhet av havtornsbuskar utan tornar, jag har läst att det ska finnas.
          Isåfall, är det en hona eller hane?

Det vore en perfekt buske att plantera i ett barntätt område, bären är ju goda & nyttiga.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 14-12-2005, 09:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hallojsan,

Romeo har dött i omgångar hos mig. Jag har en stackare kvar till alla dessa glada damer :-( så jag skall på havtornshanjakt i vår - tänkte prova en vild hanne istället för Rome som verkar ömtålig. Om jag får tag i en bra hanne eller två. Trots att vilda havtorn verkar bli jättestora, hade föredragit en lite mindre sort faktiskt, men det är ju också rotutrymmesbegränsningen som spelar in misstänker jag.

Läste i en annan havtornstråd att det är även vilda hannar som drabbas av plötslig död och att man bör plantera mer hannar än rekommenderat då de ofta dör ( inlägget handlade då om ryska hannar i havtornsodlingar). Den tråden har lite tid på nacken men det kan ha varit i Köksträdgården (eller här). Och det var för mig glädjande å höra då jag trott att det är jag själv som gjort någe fel och att Rome dött p g a vanskötsel ( planterat för tätt, mm mm ). Ingen av 'damerna' har dött och jag har hmm sex eller åtta damer.

Har andra 'vänner' med havtorn vars Romeo också dött.

Hos mig är de planterade i en spricka i berget med kanske 20 cm jord ovanpå sprickan i en liten vall. Tog ett bra tag innan de började växa men de är numera på 'g'. Kul med att prova vad man kan odla i nästan ingen jord alls. T o m körsbärsträdet som står i samma rad är numera också stadd på tillväxt, det är en 'Kirsa'.
          Jag mfl här på Odla harju bergstomter och för oss är dte lite av en utmaning att odla även på 'hälleberget', speciellt fruktträd. Då väljer jag ju helst tåliga och härdiga sorter som har en chans att klara detta.

Fast - det skall bli skoj å se hur biggaråträdet Linda skall klara sig i cirka en kubikmeters låda på hälleberget. Den har två handfullar med frukt i år :-) och är knappt två år så det var ju lite kul :-)

Hur var det nu med damen som har en havtornsodling längs Blå Vägen i Västerbotten? Hon hade ju en del ryska sorter om jag inte är felunderrrättad. Vet nån om den finns fortfarande?

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-08-2025, 22:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon