Jag kan till stor del hålla med dig Åke om detta. Visserligen anser jag att det visst finns undersökningar som visar att Roundup är skadligt, men det beror mycket riktigt på vem du frågar och hur du tolkar resultaten. Men visst är ordet ecoplugg missvisande liksom många av de termer som Åke nämner och som idag används väldigt lättvindligt.
Att tvingas bevisa en negation är precis vad som gäller för många kemikalier, men även hos en säljare gentemot en konsument när det gäller t.ex. en tv-apparat. Där ligger bevisbördan hos säljaren att bevisa att det inte fanns något ursprungligt fel hos apparaten vid en reklamation.
Jag har läst ungefär 20 universitetspoäng tillämpat växtskydd och har sprutcertifikat, men jag anser ändå inte att kemiskt växtskydd är något som fritidsodlare ska syssla med eftersom det är för inexakt och att uppnå bra resultat är för beroende av många faktorer. Jag kan jämföra det ungefär som om du skulle skjuta kaniner med ett automatvapen rakt ut i skogen utan att ta sikte på något. Du kanske träffar något, men skadar en hel del annat på vägen.
Med utbildning och insikt kan du lära dig att använda "vapnet" på rätt sätt genom att sikta, beräkna vinden, beräkna målets rörelsehastighet och lära dig sätta "vapnet" på semiautomatisk för att bara avlossa ett "skott" i taget. Denna utbildning och insikt är det få som har och "vapnen" säljs fritt i butikerna.
--------------------
|