Jag skulle vilja säga att ni bör ha katten på en mindre yta - men å andra sidan kan det ju bli knasigt att börja stänga om honon, när han redan har sett hela huset. Det bör inte ha med kastrationen att göra, sex månader är en helt okej ålder för kastration - det där är väldigt individuellt, från katt till katt. Jag tror inte heller på teorin att ni gjort något fel, eller att ni inte lekt med honom/kelat med honom som ni borde. (Att kela med en katt som vill sova är förresten inte alls en speciellt bra idé - får den inte vara ifred när den sover eller vill sova, blir den bara mer otrygg, inte mindre.) Att han är rädd kan spela in, men det verkar nästan som om han vore sjuk. Är han veterinärbesiktigad? Med både ständiga olyckor, och apati, låter det inte bra, tycker jag. Om en katt bajsar i närheten av sin matskål, är det definitivt ett tecken på att något är riktigt fel. Min rekommendation är att ni ringer veterinären och frågar. Annars kanske ni kan testa att ha honom på en mindre yta, och öppna upp allteftersom. Är han strykrädd (vilket han verkar vara, om han är rädd för fötter etc) behöver han mycket lugn och ro. Veterinären har en dosa som du pluggar in i väggen, som heter Feliway. Den utsöndrar ett konstgjort hormon och kan lugna en katt som är stressad. Det finns även en "matchande" spray som heter Felifriend. Dessa kan göra skillnad. Dock tycker jag ändå att du bör prata med din veterinär. ...och ta ett snack med "ditt" katthem, också. Är det här något nytt, eller har han gjort såhär tidigare? Rent spontant tycker jag att de verkar ha gjort en tabbe, som låter en barnfamilj ta hand om en så rädd liten katt - det kan ju inte vara så himla roligt för din dotter, som antagligen sett fram emot ett kelet litet nystan! (Inte heller för katten, om det inte är en väldigt klok dotter du har.) Lycka till!
Ps. Apropå ett inlägg ovan; garnnystan är INTE bra kattleksaker.
--------------------
"Det är roligare att vara glad!" /Alexander Hoffman
|