Den brukar vara klar hos oss. Hur gör man när man reder den (hur man reder vet jag), men hur går ni tillväga ?
Lite info jag hittade.........
Nedräkningen inför julen kallas ofta för dan före dopparedan. Under förberedelserna på julaftonen var det praktiskt att i all hast doppa lite bröd i köttspadet som stod på spisen. Vanligtvis doppade man i grytan mitt på dagen. Men dopp i grytan är inte från början någon typisk julrätt utan det ofta hårda brödet behövde mjukas upp för att kunna ätas.
och lite mer info.......
Julmat består egentligen av mat som på medeltiden var reglerad dels av de födobestämmelser som kyrkan uppställde i samband med julfastan (t.ex. lut-fisk), dels av de rätter som baserade sig på den kort före jul genomförda slakten av julgrisen (färskt fläsk i skilda former). Därtill även av fordom vardagliga rätter som numera främst eller enbart bevarats i samband med julfirandet (dopp i grytan), samt även mat som sammanhänger med det äldre hushållets tekniska förutsättningar (gröt resp inläggningar av sill). Vanliga rätter kunde vid julen få en mera festbetonad utformning (t.ex. brödets krydddning med saffran eller vört eller julkroppkakor med gåskött i).
Hej hopp! // Niklas
--------------------
|