CITAT (Margaretha @ 19-12-2005, 23:15)
Jag har ställt mig samma fråga, men som sagt sorg ser olika ut.
Kan man inte se samma tendens på en del kyrkogårdar numera? Man pyntar gravarna som om det vore en souvenirbutik eller leksaksaffär. och inte bara där det ligger barn. Små hjärtan av stenar, plasthjärtan - såna man hänger i granen - i ett miniträd, och allehanda tingeltangel runt omkring.
Det stör mig oerhört. Om man har behov av detta kunde man väl ordna lite runt ett foto i hemmet. Det ser så billigt och stillöst ut på en kyrkogård, en offentlig plats dit människor går för att få ro och stillhet. Blommor, ja,visst, men inte annat pynt.
Där jag har mina rötter tar kyrkogårdsansvariga bort allt plastigt som inte är blomvaser. Det är förbjudet. Men här i Malmö ser det hemskt ut på vissa kyrkogårdar.
Jag sticker kanske ut huvudet när jag skriver detta, men jag upplever det också som någon slags uppvisning.
Visst är det fint med välvårdade gravar med blommor och kransar, men man bör ta hänsyn till andra besökare när man "dekorerar" sin grav med annat. Vad tycker ni? Är det samma tendens?
Vilket otroligt inskränkt tänkande. Saknar du helt empati?
En kyrkogårdsförvaltare som tar bort saker från en grav begår ett grovt tjänstefel. Jag ryser när jag läser det.
Du har ingen aning om vad som ligger bakom de små sakerna på graven, i vissa kulturer smyckar man gravar med presenter, foton och t.o.m. smycken.
Barn kanske vill ge en älskad mormor något dom gjort på skola/dagis.
På barngravar ser man ofta både nallar och små bilar.
Jag tycker det är lite mysigt när man ser dessa lite udda saker på gravarna, särskilt de som har "barnanknytning" till barn eller gjorda av barn.