CITAT (Felix matte @ 19-12-2005, 22:55)
CITAT (vickeva @ 19-12-2005, 22:46)
lite grand samma sak som när föräldrar sätter in "grattis" till sina barn som fyller ett år, inte läser ettåringar tidningen?
Jesses... precis så säger jag också sååå ofta.
Maken brukar säga att det kanske är för att föräldrarna vill klippa ut "grattisen" och spara i barnens bok så att de får se att de var i tidningen.

Vi gör precis så. Klippte ut hans ettårsannons och klistrade in i hans dagbok som vi skriver. Mamma klipte ut mina annonser och jag tycker det är jätteroligt att ha sånt sparat så nu vill jag göra samma för sonen.
Vi har en dagbok som vi skriver i varje dag, om hur hans dag har varit, vad han har gjort etc. Det är redan nu jättekul att gå tillbaka ett år i tiden och se hur mycket han har utvecklats, ska bli särskilt kul nu när barn 2 kommer och se hur Edvin lärde sig olika saker, i vilken ordning och vilken ålder.
Där klistrar vi också in sånt som annonser, hårtofsar, fotografier, kalasbjudningar, alla hjärtansdagvykort etc. Det blir som ett utökat fotoalbum som jag hoppas han kommer ha glädje av när han blir stor. Inte minst om han själv får barn.
När det gäller minnesannonser över döda så kan jag tänka mig att det kan vara ett sätt att påminna världen om personen som dött och kanske öppna upp för samtal. Man kanske inte har sörjt klart och behöver en orsak att få prata om det igen med människor, och detta kan vara ett steg på vägen.