CITAT (suddis @ 20-12-2005, 12:20)
Att pynta vid graven tycker jag är helt ok. Jag tycker det är viktigt att man själv gör så man tycker det är fint. Om "grannens" annhöriga störs så ska man inte behöva ta hänsyn till det, de pyntar ju som de vill?
Jag tror att det här har blivit lite feltolkat. Givetvis får du pynta som du vill
inom rimliga gränser - men det är när det överskrider dessa, som det ifrågasätts. (Tror jag? Det var i alla fall så jag tänkte.)
Det är ju samma sak som ett hus. Du får måla ditt hus cerise, om du vill, och ha limegröna knutar - så länge din granne inte störs av det - men du bör hålla dig inom rimliga gränser, för annars kan du få ta bort det. Du kan inte måla ett hus hur som helst, eller ha vad som helst i din trädgård, och detta gäller väl i ännu högre grad på en gemensam/allmän yta, såsom en kyrkogård?
Små stenhjärtan är inget att tala om, inte heller en eller annan tomte i juletider (såklart) men när det blir störande för de som har en anhörig i graven bredvid, ja då får man ha en viss empati för dem, liksom de för en själv. Tycker jag.