CITAT (netaave @ 20-12-2005, 08:39)
Vilket otroligt inskränkt tänkande. Saknar du helt empati?
Nej, självklart inte. Har just tillbringat en och en halv timme i telefon med en medmänniska som behövde prata av sig en mycket svår händelse i sitt liv. Vi pratar ibland flera gånger om dagen.
Jag har full förståelse för att barngravar måste få se annorlunda ut - det nämnde jag också - och att barn måste få pynta en älskad förälders grav - är mycket ledsen om jag gjorde dig ledsen Reserv - men det handlar inte om detta utan om att som någon skrev pynta "gamla" gravar på ett sätt som stör andra.
I vår tradition har kyrkogårdar varit en plats för stillhet och ro, där man kan gå eller sitta och njuta av blommor och det lite sparsmakade i en annars ganska bullrig och glittrig värld. Är det egentligen för mycket begärt med lite ömsesidig hänsyn även här?
Inom parentes är det nog lite väl starkt att påstå att man begår ett tjänstefel om man tar bort vissa saker från en kyrkogård. Det finns ju en kyrkogårdsnämnd som kan fastställa lite regler även för detta. Men jag är säker på att INGEN skulle ta bort en snögubbe som ett barn lagt på sin mammas grav. De som arbetar på en kyrkogård - i alla fall på mindre orter -vet ju en del om vilka som förlorat sina kära.
Ibland blir jag överraskad över hur svårt det är att skilja på en åsikt och en person för somliga. Om man tänker efter så kan man kanske se olika sidor av saker och ting! Så slipper man hetsa upp sig!