Visst går det att utrota Kirskål genom att täcka den med en presenning eller liknande i ett par år. Det viktigaste är att man täcker hela beståndet. Kommer man inte åt detta måste man kapa alla rotförbindelser genom att sticka ner en spade runt om så djupt det går.
Samma sak om man skall använda gräsklippningsmetoden. Inga plantor får skonas. På tal om får så kanske det inte passar i en villaträdgård men kaniner är en alternativ metod. När dom har gjort sin plikt kan dom användas som middagsmat.
Roundup är en enklare metod men det är samma där, hela beståndet måste behandlas. Upprepade sprutningar med några dagars mellanrum tills dom kroknar. Inte ens då kan man räkna med 100% framgång men resten är enkelt att bekämpa manuellt.
Så till den alltid lika infekterade debatten om Roundup och dess fantastiska farlighet. Visst finns det säkert "forskare" som kan orsaka cancer hos försöksdjur genom glyfosfatbehandling men frågan är hur relevanta resultaten är. Hur många badar i koncentrerad glyfosfat?
Jag har inte följt med i skriverierna på sista tiden men vad jag vet har man inte hittat glyfosfat i grundvattnet i Sverige, inte heller i några större mängder i dricksvattnet. Däremot förekommer andra äldre bekämpningsmedel så det gäller att skilja mellan äpplen och päron. Den som är orolig att få glyfosfat i vattnet kanske skulle undersöka vilka andra ämnen som hittats i grundvatten och dricksvatten. Naturliga och människoskapade. Ingen uppbygglig läsning kan jag garantera, så varför skrika för ett ämne till. Som dessutom inte är farligt att förtära.
Själv är jag skeptisk till användningen inom jordbruket. Det finns bönder i hela skalan från ekologiodlare till rent hänsynslösa typer. Förra året upptäckte man en bäck i Halland som var kraftigt förorenad. När man sökte föroreningskällan hittade man givetvis en bondgård vars gödselbrunn läckte. Inte fasen brydde sig bonden om det, han slapp väl bara besväret med att tömma den. Men att jämföra en bonde som kör omkring med ett besprutningsaggregat på en traktor med en trädgårdsägare som går med en handspruta och duttar är löjligt. Ändå är det trädgårdsägarna som skall klämmas åt. Utan bevis!
Den dag som någon trädgårdsägare kan påvisas förorena naturen med Roundup kan man börja fundera över användningen men tills dess: Hands off! Vi har tillräckligt med onödiga förbud och förmyndarattityder ändå. Varje människa skall själv få fatta beslut. Det finns värre saker att oroa sig för. Det är inte medlet i sig som är farligt utan eventuell felaktig hantering och då måste man klanta sig ordentligt. Naturen dör inte bara för att man tar fram sprutan. Givetvis skall man inte nonchalera risker, det är för sent att komma med hö när kon är död, men först måste man se om det finns nån risk. För kon eller naturen.
Vilket leder in på vissa människors attityder om andra här på forumet, denna ofördragsamhet som skymtar fram ibland. Använder man gift är man en dålig människa för det gör inte jag t.ex. Eller när man hånar andra trädgårdsägare för att dom fäller träd, har vissa växter, har inte vissa andra växter, har för stor gräsmatta, har ingen gräsmatta alls, har raka gångar med betongplattor eller har inga gångar alls, har fel sorts häck osv. Det bästa är sköta sina egna affärer och sluta glo snett på sina grannar.
Nu har jag skällt färdigt. Voff.
Eder ödmjuke tjänare, Åke.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|