Jag hade också myskmadra under mina roddisar. Väldigt fint. Nu har jag tagit bort dem. För jag fick MASSOR av mördarsniglar häri och det var skitsvårt att hålla koll på eländet. Först trodde jag att det var vissna, hoprullade roddisblad, men det var det inte...
Sen jag håller med Cilla. Svårt att arbeta under roddisar med undervegetation, för det ska till en massa godis. Jag har låtit min stora roddis få breda ut sig själv i marknivå och då behövs ingen extra prydnad. Den lilla däremot har fått täckbark som är snygg och mörk.
Sen läste jag i Brita Johanssons bok "Vår vintergröna trädgård" (Ica bokförlag) på sid 80 där hon behandlar just undervegetation. Hon avråder bestämt för detta. Roddisens rötter är så ytliga och "filtiga" att marktäckande skuggväxter skjuter in sig bland rötterna. Berövar på så sätt näring och vatten från buskarna. Hon rekommernderar att inför vintern lägga på marktäckmaterial som bark och barr som behåller marken fuktig och håller rötterna svala på sommaren och på sikt ökar mullhalten.
Boken rekommenderas varmt!
--------------------
Eva i zon I
|