Ska man tala om katastrofer, dess hantering, efterverkningar, etc, så tycker jag fortfarande att Estonia är mer relevant än tsunamin, åtminstone ur ett svenskt politiskt perspektiv.
* Hur mycket bättre är vår beredskap nu än 1994, vad gäller ledningssystem? * Hur många fler helikoptrar, ytbärgare, båtar och tränad personal har vi nu än 1994? * På hur många ställen har helikopterbaser byggts ut, kanske inte bara för vattenräddning, utan även för andra räddnings- och sjukvårdsuppdrag? * Hur mycket bättre är säkerhetskontrollen av färjor och andra passagerarfartyg idag?
(Svaret på ovanstående frågor är nog antingen "ingen som vet" eller "tvärtom")
Sverige kan inte ha beredskap att rädda tusentals personer på andra sidan jorden. Däremot bör vi ha viss beredskap för att rädda hundratals personer i Sverige. *OBS* missförstå mig inte nu, Sverige bör skaffa en god krishanteringsrutin, men de 400 000 svenskar som bor utomlands (enligt person i tsunami-program idag) kan inte räkna med samma service där som här. Många har helt säkert upplevt sig bli, och HAR blivit, dåligt bemötta, kränkta, vad ni vill, av svenska tjänstemän eller bristen på dem, under tsunamikatastrofen. Men det är mycket mycket mycket (mycket) värre att vi inte har god beredskap för att hantera en stor färjeolycka i vårt närområde, med resultatet att många många dör i onödan.
Känner mig som chefen för Polisskolan, ska försöka sluta svamla, men är rädd för att jag överdoserat på koffein och choklad.
--------------------
zon2.5
|